Hej! Här kommer äntligen en ordentlig uppdatering av de senaste sju dagarna!
Dag 1 (fredag): Efter att jag sagt hejdå till mamma, mormor och Katja på Kastrup väntade jag i kön till säkerhetskontrollen i cirka 25 minuter (!!!) och sen fick jag träffa älskade pappa! Vi gick direkt till min gate och satt där och snackade tills de var dags för mig att kliva på planet. Väl på planet blev det lite struligt, eftersom jag satt längst fram i planet fick jag inte ha mitt handbaggage på golvet av någon anledning, men "min" hylla var redan fylld med massa väskor och påsar så flygvärdinnan fick checka in mit handbaggage med de "stora" väskorna. Många andra passagerare hade samma problem, så vi lyfte från marken 20 minuter för sent. Uppe i luften gick allt bra, jag läste tidningen & brevet jag fick av Katja, åt små tyska minisalamis och myste. Trots att vi lyfte 20 minuter för sent så landade vi ändå bara 10 minuer för sent men p.g.a. någon olycka på vår gate fick vi vänta en stund i flygplanet och blev till slut säkert en halvtimme försenade. Mitt baggage kom snabbt så det var bara för mig att gå ut till ankomshallen där två volontärer från AFS väntade. Vi satte oss i AFS-bilen och körde iväg till campingen. Vi var framme vid ungefär tio på kvällen, så när vi kom fram checkade jag bara in mig, tog emot mitt AFS-paket som jag visade på bild för några inlägg sen och gick direkt till min stuga. Stugan delade jag med sex andra tjejer som var jättetrevliga! Jag satt och snackade med en italiensk tjej i från min stuga i kanske en timme och sen gick vi och la oss.
 
Dag 2 (lördag): När klockan ringde 06.30 (vi ställde den en timme för tidigt) duschade vi och fixade oss och gick sen till frukosten. Efter det blev vi indelade i olika grupper och sen skulle vi leka en lek som hette "Mission Impossible". Min grupp bestod av andra "ensamma" studenter, dvs andra studenter som var den enda från sitt land. Det var jag, en tjej från Indonesien, en tjej från Nederländerna (som också bor i Nyíregyháza) och en kille från Polen. Resten av dagen satt vi i grupperna och pratade om regler, förväntningar m.m, åt lunch och förberedde oss för talangshowen på kvällen. Min grupp var jättetrevlig, och eftersom alla var "ensamma" var alla tvungna att prata engelska. Efter kvällsmaten var det dags för talangshow. Varje land skulle represeneras, och som tur var fick jag hjälp av de andra i min grupp med att representera Sverige. Vi dansade till "Mormors lilla kråka" och jag sa några meningar om Sverige. Sedan gjorde vi det samma med de andra i min grupp, de framförde någon slags dans/sång och vi andra i gruppen hjälpte till. Talangshowen var verkligen jättekul, framförallt när länderna hade många representanter i lägret! Efter showen gick vi alla och la oss.
 
Dag 3 (söndag): Efter att alla i stugan tvättat håret, sminkat sig och tagit på lite finare kläder gick vi till frukosten. Efter det var det ytterliggare några möten med gruppen samt en lektion i ungerska, sen var det sags att träffa värdfamiljerna! Varje student skulle presentera sig själv, ge en blomma till sin värdfamilj och sen ställa sig tillsammans i gruppen igen. Det var nervöst, men det gick bra! Sen började resan hem tillsammans med min värdmormor, värdsyster samt värdmormorns chef (av någon anledning). Resan tog kanske 3 1/2 h inklusive lunchpaus, sen kom vi äntligen fram till värdmormorns hus i staden Nyírbátor. Där lämnade jag mitt baggage och sen åkte vi in till centrum av "staden" (10 000 invånare) för kvällsmat och glass, supergott men superonyttigt. Sen åkte vi tillbaka till huset där jag fick te och honung för min hals (den gjorde inte alls ont, men jag hostade så tydligen skulle te och honung hjälpa). Jag och min värdsyster Zsaklin satt och snackade och slökollade på Twilight och gick sen och la oss. 
 
Dag 4 (måndag): Vi sov väldigt länge, ända till kl 12 och vi la oss vid kanske 11 så det var en väldigt lång natt! Vid 3 kom värdmamman Ági, värdbrodern László och Lászlós flickvän Dori och hämtade mig och Zsaklin. Vi körde till huset i Nyíregyháza, lämnade mitt bagagge + hämtade värdpappan Lászlo och körde iväg till en restaurang för att äta kvällsmat! Där blev det sellerisoppa till förrätt, schnitzel med pommes frites till huvudrätt och glass till efterrätt. Väldigt gott, men jag var proppmätt... Sen lämnade vi flickvännen och åkte tillbaka till huset. Där satt jag, Zsaklin och Ági och snackade och gick igenom ett papper som AFS gett oss med frågor man ska ställa sin värdfamilj och sen gick vi och la oss.
 
Dag 5 (tisdag): Även i tisdags sov vi länge, till klockan 11. Efter frukosten stack jag, Zsaklin och Ági till Migrationsverket för att fixa med lite utbytesgrejer, efter det blev det lunch på en pizzeria och sen stack vi till ett köpcenter där jag köpte ett par jeans, en vit blus till skoluniformen och ett par tofflor. Sen åkte vi till en mataffär och handlade lite, sen hem. Vi gjorde säkert mycket mer grejer, men jag har så svårt att komma ihåg! Jag har dessutom varit så himla trött varje dag, så jag har varit lite smått frånvarade ibland.
 
Dag 6 (onsdag): Frukost vid halv 11-tiden, sen bar det av till skolan för att fixa något. Jag vet inte vad faktiskt, jag förstod i princip inget av vad som hände på skolan! Sen stack vi till det största köpcentrat i stan (tror jag) för att försöka fixa ett ungerskt sim-kort till min mobil men det funkade inte eftersom min mobil är låst till halebop fram till den 1 september, oops. Efter det körde vi runt lite på olika ärenden och sen åkte vi hem. Jag gav familjen presenterna, de blev verkligen jätteglada! Sen kom Cande, en utbytesstudent från Argentina. Hon, jag och Zsakling cyklade till en damm/sjö i närheten, cyklade runt den, åt glass och snackade. Mycket trevligt! Sen cyklade vi hem, snackade ett tag, kollade på när Zsaklin klippte Lászlós kompis hår och sen gick jag iväg för att Skypa med familjen. Jag trodde att jag skulle bli jätteledsen och börja gråta, men så blev det inte! Jag kände mig dock lite småledsen när vi la på luren, men det gick över! Sen satt vi väl och snackade ett tag till tills det var dags för Cande att sticka hem och för oss att gå och lägga oss.
 
Dag 7 (torsdag dvs igår): Steg upp vid 9, chillade i huset i några timmar, jag pluggade lite ungerska och sen åkte vi iväg till festivalen jag berättade kort om igår! Vi åkte bil i kanske 2 h och sen kom vi fram till staden festivalen hålls i. Där hjälpte vi till med att sätta upp föräldrarnas matstånd och åkte sen till en annan stad där vårt hotell låg. Där åt vi kvällsmat (kebabtallrik) och gick sen och la oss. Vi gjorde självklart fler saker men de har jag glömt & de var inte superintressanta!
 
Dag 8 (fredag, dvs idag)
 Idag vaknade vi vid 7, gjorde oss i ordning och körde sen till festivalen. Där fixade vi med matståndet från kanske 9 till 14. Sen gick jag och Zsaklin och åt lunch (kebabtallrik) och tog sedan bussen tillbaka till Nyíregyháza. Föräldrarna och László stannar på festivalen tills på söndag för att jobba, men jag och Zsaklin fick åka hem. Nu sitter vi i vardagsrummet, jag skriver på det här inlägget som tagit en halv evighet att skriva och Zsaklin slökollar på TV. Ikväll ska vi på någon slags fest/krök hos en klasskompis till Zsaklin, det ska bli kul! Tydligen kan de helt okej engelska, så det är ju skönt att jag kommer kunna prata och inte bara sitta tyst och le haha... 
 
Uppdateringen de senaste dagarna har varit väldigt dålig och jag vet inte hur den kommer bli de kommande dagarna, men förhoppningsvis kommer jag kunna skriva en medellång uppdatering varannan eller var tredje dag! Jag ber om ursäkt för det lååånga inlägget & hoppas att det går att läsa och förstå. Nu ska jag lägga ner min dator och vara lite social, hejdååå! 
 
Gruppbild på alla utbytesstudenter i Ungern! Kan ni hitta mig? Ledråd: Tysk flagga

4 kommentarer

Pappa

29 Aug 2014 21:57

Gumman, kul att läsa inlägget. Du verkar vara riktigt trött men det läste vi om i AFSs info. I vilken stad var festivalen? Vad är det för typ av festival?
Tusen kramar, Pappa

Pappa

29 Aug 2014 22:02

Bra att du tipsade om den tyska flaggan - nu har jag hittat dig! Det blir väl spännande att börja i skolan på måndag...
Ha en härlig helg, Ellie stumpan! Pussss.....

Bibi sonderyd

30 Aug 2014 12:54

Det är så kul att läsa din blogg!Skall bli spännande att se vad du tycker om skolan!Ha det riktigt bra älskade Ellie,jag saknar dig Kram!

Linn

01 Sep 2014 20:03

Oh vad kul att läsa din blogg Ellie <3
Du verkar verkligen att ha det kul. Kraaaam

Kommentera

Publiceras ej