Hallå hallå!
 
Förrförra veckan i skolan var som vanligt, förutom att jag hade två presentationer om Sverige tillsammans med Cande, Baibua och Ece. Det var kul att hålla min presentation och att få se Baibuas och Candes för första gången! 

På fredagen hade jag och Candes värdsyster och värdsysterns pojkvän organiserat en överraskningsfest för Cande som åker hem till Argentina på lördag. Allt gick som planerat och Cande anade verkligen ingenting så hon blev riktigt chockad! Festen var jättekul, alla utbytesstudenterna i Nyiregyhaza och massa människor från mina parallellklasser var där så vi hade det väldigt roligt! Vi hyrde ett rum i en bar där vi hade massa ballonger och tårta och när vi ätit det gick vi ut i baren och dansade osv. Tyvärr behövde jag och Baibua åka hem rätt tidigt eftersom alla utbytesstudenterna skulle till Debrecen dagen därpå. 




 
Så på lördagen steg jag upp vid 5 tror jag för att ta tåget till Debrecen med de andra utbytesstudenterna och Zsuzsa, vår chapter president. På grund av Zsuzsa var vi tvugna att springa till tåget (som vi ändå missade) men som tur gick det ett annat tåg bara 10 minuter senare. Vi åkte till Debrecen för ett "post-arrival camp", där vi träffade tjejerna från Debrecen och killen från Eger. Vi hade en massa övningar och pratade om hur vi haft det hittills. Det var kul, och det var roligt att få träffa de andra utbytesstudenterna! När vi var klara vid 4 gick vi tillbaka till tågstationen och åkte hem. När jag kom hem tog jag det lugnt och satte igång några tvättar och gjorde lite hushållsarbete. På kvällen kom Zsaklin hem från sin lilla resa till Rumänien och vi satt och pratade i några timmar om hennes resa, festen för Cande och om "lägret" i Debrecen. 
 
Förra söndagen var det första advent, så på eftermiddagen åkte jag och Zsaklin in till centrum för att fira advent och se när de tände ljusen i julgranen och alla juldekorationer. Det är verkligen jättefint och juligt i stan nu! I stan mötte vi upp med de andra utbytesstudenterna och gick runt där och kollade en stund och drack hett vin. 




 
På tisdagen efter skolan och efter min ungerskalektion kände jag mig så pass sjuk att Ági och Zsaklin tog mig till sjukhuset, jag misstänkte nämligen att jag fått en öroninflammation. Det hade jag inte utan bihåleinflammation så läkaren skrev ut antibiotika och några andra mediciner som vi fick hämta ut. Det tog en himla tid på sjukhuset eftersom jag inte var inskriven där, men det hade tagit ännu längre tid om jag inte varit med i EU så det var ju bra! Dessutom täcker försäkringen från AFS allt, så vi kommer få tillbaka alla pengar. Nu är jag inskriven i deras databas så om jag behöver besöka sjukhuset igen kommer det gå mycket snabbare vilket är skönt!
 
Så eftersom jag var sjuk fick jag stanna hemma från skolan både onsdag och torsdag, vilket verkligen behövdes. Jag var jättetrött så jag sov en massa och drack supermycket vatten, tog mina mediciner och utsattes för en massa lustiga ungerska och ukrainska huskurer för att bota bihåleinflammation! Som tur var så  mådde jag bättre på torsdag kväll, så jag steg upp vid halv 7 på fredag morgonen och åkte till Budapest och sen Szekesfehérvár med Zsaklin och utbytesstudenterna!
 
Ännu en gång var vi tvugna att springa till tåget och vi missade det nästan, men vi lyckades komma med rätt tåg! Resan till Budapest tog 3 1/2 h så vi kom fram vid 11-tiden om jag minns rätt. Nyiregyhaza och Debrecen delade upp sig, vi gick till ett köpcenter precis intill där vi var i några timmar och kollade i affärer och åt lunch. Vid 1 försökte vi hitta tjejerna från Debrecen men tog fel tunnelbana så vi blev en och en halv timme sena och vi behövde gå cirka 5 km, men vi fick i allafall se mycket av staden! När vi kom fram var de inte där, så vi väntade i kanske en timme och sen var det dags att gå till tågstationen igen. Där mötte vi upp några andra utbytesstudenter och sen tog vi alla tåget till Szekesfehérvár där det var ett AFS-läger med jultema. 
Vi bodde alla i värdfamiljer, vilket var möjligt eftersom AFS är så himla stort och bra i Szekesfehervar. Så min familj hämtade upp mig och vi åkte hem till dem, åt kvällsmat och umgicks. På lördagen spenderade jag förmiddagen med värdsystern, och sen på eftermiddagen gick vi in till stan och gick på bio tillsammans med hennes kompis. Vid 5 mötte vi alla utbytesstudenterna och vi fick en tour av staden som är liten men jättemysig. Jag träffade massa kompisar jag inte sett sen lägret i Budapest och jag träffade såklart massa nya också. Efter touren gick vi till en gymnasieskola i staden där vi hade själva julfesten. Alla AFS-städer hade gjort ett litet uppträdande på ungefär 5-15 minuter som vi framförde för de andra studenterna, volontärerna sam en massa värdfamiljer. Det var jättekul att kolla på men tyvärr så var vårt framträdande bland de fem sämsta skulle jag tro! Vi sjöng en sång som heter "Magyarország" som är jättepopulär i Ungern eftersom det typ är en kärleksförklaring till landet. Alla utbytesstudenter fick massa choklad (eftersom det var Mikulás-dagen) sen dansade ett tag och gick sedan till en bar i centrum. Eftersom jag behövde sticka hem vid halv tolv kunde jag bara vara där i ungefär 40 minuter men det var ändå trevligt! När jag kom hem kollade jag på en film tillsammans med min värdsyster tills hon blev för trött och somnade. I samma stund kom hennes bror hem från Budapest så vi pratade i några timmar, han var nämligen utbytesstudent i Costa Rica förra året och nu vill han studera på universitetet i Göteborg till höst! Han älskar verkligen Sverige, kan prata lite svenska och är superintresserad av Sverige och vår (icke-existerande) kultur. På söndagsmorgonen åt jag frukost med familjen och sen åkte jag till tågstationen med brodern och åkte hem till Nyiregyhaza med de andra tjejerna! Och SJÄLVKLART missade vi tåget från Budapest till Szekesfehérvár så vi fick vänta 40 minuter och betala extra men det var okej. 








 
Mikulásdagen är alltså en högtid i Ungern den 6e december då ungerska tomten kommer och ger choklad till alla som har putsat sina skor! Jag fick en chokladkalender av familjen Nagy, choklad från AFS och choklad från värdfamiljen i Szekesfehérvár. Jag gav också choklad till familjen Nagy och till mina kompisar. Och pappa om du läser detta: Grattis på namnsdagen i efterskott!
 
Den här veckan var jag i skolan som vanligt. På tisdagen bjöd jag och de andra tjejerna ut Cande på middag på en restaurang i mitt område, vi hade det jättemysigt och jag fick äta lax för första gången på 3 1/2 månad vilket var fantastiskt! I torsdags efter min ungerskalektion åkte jag in till stan för kvällsmat som vanligt och åkte sen skridskor i 2 h med en av dem som jobbar med mina värdföräldrar och det var superkul! 


 
I fredags var det Candes sista kväll i Ungern, så jag, Cande och de andra utbytesstudenterna gick och åt gyros & hamburgare på vårt favoritställe, till ett café och sen till en bar där vi var resten av kvällen! Det var jättesorgligt att veta att det var den sista dagen med Cande men jag är så glad att jag kunde spendera den med henne och att jag överhuvudtaget fick lära känna henne. Vi hade gjort några presenter till henne, två tröjor som vi skrivit och ritat på en massa och hon blev så glad att hon började gråta. Jag hade också gjort en liten fillm på en CD med massa bilder på mig, henne och de andra tjejerna, videor och en av hennes favoritlåtar. Hon blev jätteglad och rörd och vi började alla kramas och gråta såklart. Jag fick dessutom en kvart tjugo minuter med henne då vi pratade och jag tackade henne för allt hon gjort för mig och för att hon varit en så himla nära vän ända sen jag kom till Ungern. Det var så svårt att inte börja gråta och det gjorde verkligen ont i mig när jag kramade henne den sista gången för jag vet inte när jag någonsin kommer träffa henne igen. Hon bor ju i Argentina så om vi ses igen blir det ju tidigast om typ... 7 år. Men usch nu vill jag inte tänka på det, vi hade det i allafall kul i fredags och jag är så glad att jag fick spendera 3 1/2 månad med henne och jag vet att vi kommer hålla kontakten! 






 
Igår gjorde jag verkligen ingenting, jag var hemma hela dagen och städade huset, bakade lussebullar, skypade med Gyltene, tvättade och lite sånt där.


 
Idag vid 3 ska jag hem till Baibua med alla utbytesstudenterna och deras familjer och vi ska baka pepparkakor, det ska bli jättemysigt, jag ser verkligen fram emot att göra något så juligt! 
 
I och med att jag kommer vara hemma mycket den här veckan ska jag försöka skriva snart igen! Tusen kramar från Ungern! 

3 kommentarer

Bibi sonderyd

15 Dec 2014 10:44

Så roligt att åter få läsa din blogg! Många fina bilder!Jag förstår att du har det bra och många kompisar! Saknar dig,Kram mormor!

Bibi sonderyd

15 Dec 2014 20:20

Hej Ellie, jag kan inte fatta att det är du som får uppleva så mycket!Men jag gläder mig med dig Kram!

mamma

15 Dec 2014 20:57

Lussebullarna ser jättefina ut! Kul att ni även hittar på grejer med de andra AFS-familjerna!
Ska det bli skönt att snart få jullov?
Kram

Kommentera

Publiceras ej