Asså förlåt för att jag är en sån förfärligt dålig bloggare... Det har gått TVÅ veckor sen sist, alldeles för länge! Eftersom det har gått så lång tid så skriver jag inte allt jag gjort utan bara det viktiga eller det som är värt att nämna!
 
Någon dag förrförraa veckan fick jag testa att göra min favoritträtt här i Ungern, töltött káposzta! Det blev superdupergott och det var inte så svårt faktiskt! På onsdagen eller torsdagen pratade jag med mina fina kompisar i Sverige på Skype i typ två timmar tror jag, det kändes superbra att änligen få prata med dem! På fredagen åkte jag med familjen till ett par familjevänner där vi firade den treåriga pojkens födelsedag, det var trevligt och massvis med god mat! På lördagen åkte jag och tjejerna till ett museum i mitt område för att fira Sankt Mårtens dag (är det så det heter på svenska??). Det var ett jättefint utemuseum lite som Kulturen i Lund och där mötte vi även tjejerna från Debrecen vilket var extra kul! Efter att ha varit där ett dag åkte vi alla in till stan och åt gyros och snackade, mycket trevligt! En av tjejerna i Debrecen som kommer från Italien kommer jag jättebra överrens med så jag hoppas på att kunna besöka henne i Debrecen snart! På söndagen fick vi gäster, några släktingar och vänner till familjen kom över vilket var väldigt trevligt. Jag gjorde två kladdkakor som åts upp direkt, de var verkligen uppskattade vilket var kul!






 
I tisdags efter ungerskalektionen hittade jag som vanligt på något med tjejerna, den här gången gick vi till ett populärt café i stan där vi drack kaffe och snackade. Det var supermysigt, och efter det hämtade Ági och Zsaklin upp mig med lastbilen (den normala bilen är sönder) och vi åkte till Tesco och handlade lite. Asså gud vad jag älskar Tesco, jag måste tvinga någon att dra dit med mig för en liten shoppingrunda, de har så många fina och billiga kläder! Jag har inte shoppat ALLS mycket här, jag lägger mest pengar på Zumba, ungerskalektioner och typ fika eller kvällsmat. Jag köper även mitt schampo, balsam, deo och såna saker själv så lite pengar går åt det också så klart. Det händer nämligen väldigt ofta att schampot är slut så det är enklare för mig att själv se till att jag alltid kan tvätta håret och hålla mig fräsch!


I onsdags stannade jag kvar i skolan med Baibua och pluggade ungerska. Det var svårt men det var bra att plugga tillsammans och jag tycker inte om att komma hem direkt från skolan vid 2 och sen inte göra något resten av dagen! Så jag kom hem vid 4 och sen vid halv 6 åkte jag in till stan med Baibua för att gå på Zumba!


 
I torsdags eftermiddag efter skolan gick jag och tjejerna till ett köpcenter i stan där vi var på ett "cocktail party". Det handlade om att studera utomlands så vi berättade lite om våra upplevelser och de andra ställde frågor till oss. Vid 5 fick jag och Baibua avbryta eftersom det var dags för oss att gå på vår ungerskalektion.




 
Det var fullt upp för mig i fredags, jag började nämligen förbereda inför mig lördagen då de andra utbytesstudenterna och deras familjer kom hem till oss! Så när jag kom hem satte jag igång med att baka, laga mat, städa, duka bordet och dekorera köket och vardagsrummet lite! Ági hjälpte mig och vi hade det supermysigt! Jag fixade även till min presentation om Sverige, Lund och min familj.
 
I lördags steg vi upp tidigt och åkte in till stan vid 10. En affär som heter Muellers hade 15% rea på allt så vi laddade upp med några saker och sen åkte vi hem och fortsatte laga mat och fixa! På lördagen hjälpte även Zsaklin till så det gick lite snabbare. Gästerna kom mellan 3 och 4, sammanlagt var vi 22 personer tror jag! Jag började med att hålla en presentation på blandad ungerska och engelska där jag berättade lite kort om Sverige, Lund och min familj och visade en massa bilder. De verkade gilla presentationen så det är ju kul! Efter det gick alla och satte sig och vi åt förrätten, tomatsoppa med pasta! Det låter ju väldigt simpelt men det var riktigt gott faktiskt, jag fick jättemånga komplimanger för den! Det är inte heller så jättesvensk men i Unger äter de alltid soppa innan huvudrätten så jag fick improvisera. Ärtsoppa tycker jag ju inte om och jag kunde inte göra någon fisksoppa eftersom fisken här inte är god. Till huvudrätt åt vi köttbullar, potatismos, brunsås och sallad. Ännu en gång väldigt simpelt men det var gott och köttbullarna blev ovanligt goda! Jag ville dessutom göra något typiskt svenskt så detta passade ju. Efterrätten bestod av kärleksmums som också uppskattades jättemycket, allt blev uppätet! Efter vi ätit spelade "ungdomarna" kort, Twister och snackade medans de vuxna pratade och drack pálinka haha. Alla gick vid 11-tiden och efter de tog jag och Ági hand om disken, de andra gick till sina rum. När vi var klara stupade vi båda i säng och jag vaknade upp först vid 10 på söndagen.









 
Igår, söndag, tog jag det lugnt på förmiddagen. Jag skypade med kära Katja, städade mitt rum, pluggade ungerska och lite sånt. Vid 3 åkte hela familjen till fastern och hennes familj i Debrecen där vi firade fasterns mans födelsedag. Vi åt tonvis med god mat (såklart), lekte med barnen och hade det trevligt. Min älskling Borisz var där, och han ville hela tiden leka med mig, pussa mig och sitta bredvid mig, så sjuk söt han är! När vi kom hem duschade jag och allt sånt och gick sen och la mig.
 
 
Idag steg jag upp redan halv 6 på morgonen. Idag var nämligen jag, Zsaklin, Baibua och Rina på en gymnasieskola i stan och försökte få folk intresserade för AFS och för att åka på utbytesår. Det var en lång dag, men det var kul och vi fick prata med många! Jag fick dessutom många komplimanger för min ungerska vilket var kul. När vi kom hem sov jag en stund, jag var verkligen supertrött! När jag vaknat bakade jag ungerska pepparkakor (mézeskalács) med Ági, de blev jättefina och goda men om jag ska vara ärlig så gillar jag svenska pepparkakor mer... Vi hade det i allafall supermysigt och sen vid 6 skjutsade hon mig till Zumban. Det var verkligen jättekul på Zumban idag, jag var på så bra humör och det var bara så roligt! Jag pratade dessutom med några av kvinnorna där (på ungerska såklart) och de var jättesnälla och berömde min ungerska en massa vilket kändes super. Sen kom Lackó och hämtade mig med bilen, vi sjöng tillsammans i bilen och sen när jag kom hem åt jag middag med Ági och Zsaklin, åt lite pepparkakor med mjölk (laktosfri, oroa dig inte mamma) och pratade. Sen duschade och nu sitter jag här. 


 
Det har varit två roliga och hektiska veckor, det är därför jag inte hunnit blogga så mycket. Jag får se när jag skriver igen, förhoppningsvis snart så jag kan skriva om något annat!
 
Tusen kramar från Ungern, jag har det SUPER!

3 kommentarer

mamma

17 Nov 2014 23:35

Fantastiskt vad du är duktig med både ungerskan & all matlagning! Kul att allt blev så gott & uppskattat.
Jag såg bilderna på FB, så fint ni hade fixat det!
1000 kramar...

Bibi sonderyd

18 Nov 2014 11:45

Så duktig du är! Du blir, eller kanske redan är,lika duktig som din pappa att laga mat! Kul att det går så bra med Ungerskan! Lycka till med allt vad du gör! Kram mormor!



Pappa

19 Nov 2014 07:39

Ellie, kellemes névnapot kívánok! Örülök hogy egyre jobban megy a magyar nyelven való beszélgetés. Csók Apa

Kommentera

Publiceras ej