Hallåhallå!
Nu har jag tagit mig genom min åttonde vecka. Det känns rätt konstigt att jag har varit här i två hela månader imorgon om en vecka... 
 
I onsdags var jag som sagt i Budapest med klassen. Jag steg upp 03.30 vilket var rätt brutalt men efter lite kaffe, frukost och en kanelbulle så kom min kropp igång. Tågresan dit tog ungefär tre timmar och jag sov kanske en halvtimme av den tiden, resten av tiden lyssnade jag på musik och snackade lite med mina klasskompisar men eftersom vi alla var väldigt trötta blev det inte så jättemycket snack. När vi kom fram till Budapest gick vi först till ett köpcenter och var där i kanske en timme och sen gick vi till operan. Operan var på ungerska så jag förstod inte alls vad som sades, men Dalma var snäll nog att översätta för mig. När den tre timmar långa föreställningen var över gick hela klassen tillbaka till köpcentret och var sen där till typ 6-7. Där gick jag runt framförallt med Dalma och Ancsa och kollade i massa affärer, det var väldigt trevligt men jag blev så sjukt trött efter ett tag med tanke på att jag varit vaken så länge. Sen samlades hela klassen igen, gick till tågstationen och påbörjade den tre timmar långa resan hem. Hemresan var riktigt rolig faktiskt, vi snackade hela vägen hem och hade det mysigt. När jag äntligen kom hem var jag så otroligt trött och gick och la mig så fort jag hade duschat.
Tidig morgon.. 
På operan! Framifrån och bak: Ancsa, Dalma, jag, Viki, Lejla, Lilla, Zsani & Abigél 
Jag och fina Dalma 
Operan 
Jag och Dalma på tåget hem 
 
Torsdag morgon var inte särskilt kul. Även om jag fick typ 8 h sömn så var jag så galet trött fortfarande efter resan till Budapest, men jag släpade mig till skolan ändå! Mina klasskompisar var också jättetrötta men efter att ha varit lite social och fått en chokladbit av en klasskompis (folk är jättegenrösa här) så kändes dagen bättre! Dagen flöt på som vanligt fram till den sista lektionen då jag istället för att ha matte besökte några tolfteklassares engelskalektion tillsammans med Ece. Det var en väldigt trevlig lektion, det enda vi gjorde var att äta goda kakor som lärarens fru hade gjort och prata engelska så det var mycket trevligare än att ha matte. Eleverna var dessutom mycket bra på engelska vilket var kul! Efter lektionen stannade jag kvar en stund och snackade med eleverna och tog sen bussen hem. Hemma tror jag att vi inte gjorde något speciellt, vi åt väl mat och tog det lugnt osv!
 
Efter skolan i fredags åkte jag, Zsaklin, Ági och Ágis kompis Anita till ett köpcenter i Debrecen där det var supermycket rea i jättemånga affärer. Där gick vi runt och kollade en massa, gick loss på H&M (jag köpte dock bara en klänning och ett par strumpbyxor), fikade och lite sånt trevligt. Sen åkte vi hem igen och tog det lugnt om jag minns rätt. Det var nästan en vecka sedan så jag har lite svårt för att komma ihåg men det var hursomhelst en trevlig dag. 
 
I lördags förmiddag åkte jag till stan med Ági och Zsaklin på några ärenden, bl.a. för att köpa presenter till ett födelsedagskalas vi skulle på senare samma dag. När vi kom hem gjorde jag en kladdkaka på beställning av Lackó, gjorde mig i ordning och åkte sen iväg med familjen minus Lackó till Debrecen där mina värdkusiner bor. Vi firade två födelsedagar och en namnsdag. Pojkarna i den familjen är verkligen så sjuk söta, de är tre små pojkar mellan typ 3 och 8 tror jag och jag skulle bara kunna äta upp dem, speciellt mellanbarnet Borisz som gillar mig lika mycket som jag gillar honom. Han är 5 år och helt bedårande söt, han ville hela tiden leka med mig, krama mig, göra små blommor till mig och sen när vi alla kollade på TV ville han sitta i mitt knä. Så där var vi från kanske 4 på eftermiddagen till ungefär 10 på kvällen och det var väldigt trevligt även om jag inte riktigt kunde hänga med med tanke på att allt sades på ungerska. När vi kom hem gick jag och la mig nästan direkt, eftersom vi skulle upp tidigt dagen därpå.
Zsaklin köpte såpbubblor som hon hade väldigt kul med 
Kladdkaka ❤️
 
I söndags steg vi nämligen upp vid 7 efter som vi 8.30 åkte iväg med bilen en bit bort för att cykla med en massa bekanta till familjen. Sammanlagt cyklade vi 70 km vilket låter som väldigt mycket men det var inte så hemskt jobbigt och vädret var underbart. Jag tyckte också att det var så vackert runt omkring oss och sällskapet var också trevligt. En av kvinnorna kunde bara ungerska och franska, så jag fick äntligen användning av min franska! Det gick mycket bättre än förväntat att snacka med henne, hennes dialekt var verkligen super och hon pratade på ett sätt så jag förstod väldigt mycket. Den här dagen var så sjukt bra, det kommer låta så töntigt men jag fylldes verkligen av ett så stort lugn och jag kände mig så himla lycklig och tacksam. Det var något speciellt med att cykla så långt på ett sånt fint ställe och se solen gå ner på ett så fint sätt. När cykelturen var slut körde vi hem och jag fick kämpa för att inte somna i bilen, vilket jag tillslut gjorde. När jag kom hem åt jag kvällsmat, duschade och snackade sen i Skype med min älskade Katja <3 När vi var klara gick jag och la mig och somnade direkt. 



Bergen i kan ana i bakgrunden tillhör Ukraina! 





 
Måndagen var som den brukar, jag var i skolan, åkte hem, stack till Zumban, kom hem, duschade och skypade sen med saknade Gyltene. Så förutom Skype-samtalet var det bara en helt vanlig dag men den var superbra för jag har av någon anledning varit riktigt glad i typ 1 1/2 vecka nu. 

Min fina stad, det var 25 grader den här dagen! 
Supergod efterrätt, det smakar lite som risgrynsgröt men jag tror att det är gjort på mannagryn! 

 
Tisdagen var samma sak i princip, skola sen ungerskalektion på Krúdy. Efter ungerskalektionen var det lite extra kul, jag, Cande, Ece, Yasemin och Baibua gick nämligen till centrum och åt gyros på en servering och pratade och skrattade en massa. Jag gillar verkligen de tjejerna så himla mycket, jag kan inte fatta att jag bara känt dem i typ 7 veckor! Sen tog jag bussen hem med Cande och Baibua vilket också var super för jag och Cande stod kvar vid vår hållplats i typ 20 minutes och babblade på om allt möjligt. När jag kom hem kollade jag lite teve med Zsaklin och Ági och tog det sen lugnt och duschade och hela det köret.
Jag sa 'bara lite ost', och detta är vad jag får... 
Mina underbara tjejer, Cande Baibua Yasemin och Ece! 

 
I onsdags var det samma veva. Skolan var trevlig, jag hade ett litet engelskaprov som jag hade glömt att plugga inför (men jag fick tillbaka resultatet idag och fick bästa betyget så det var okej) och de andra lektionerna var som vanligt. När jag kom hem tog jag det lugnt med Zsaklin och Ági en stund, sen började vi spela ett kortspel för barn som ska lära sig ungerska vilket kanske inte låter så kul med det var det verkligen. Zsaklin och Ági gör allting mycket roligare, jag är så tacksam över att jag har dem! När vi var klara med spelet fick jag skynda mig till bussen som skulle ta mig till Zumban. Innan Zumban började gick jag runt på köpcentret ett tag för mig själv vilket var riktigt skönt. Jag kollade runt i några affärer och hade lite egentid bara! Sen kom de andra tjejerna och lektionen började. Sen kom Zsaklin och hämtade mig och Baibua vilket var jättetrevligt för vi har alltid så himla kul i bilen när hon kör, vi sjunger allid med i sångerna för kung och fosterland och brukar ta lite omvägar runtom i stan. När vi kom hem käkade jag en supergod kvällsmat, duschade, tog det lugnt och gick sen och la mig. 
 
Igår var också en väldigt trevlig dag! Istället för att ha fysik så gick hela klassen till tandläkaren där alla blev undersökta i typ 30 sekunder var och sen gick vi tillbaks igen till skolan. Onödigt om du frågar mig, men roligt att göra något annorlunda! Skolan flöt på som vanligt, jag fick testa att kasta spjut på idrotten och det vet jag inte om jag gjort förut så det var lite kul. Det serverades supergod schnitzel med ris till lunch vilket gjorde mig och alla andra väldigt glada och på mattelektionen förstod jag faktiskt det jag räknade i min svenska mattebok. När skolan slutade stack jag in till stan med en kompis och gick runt där i kanske en och en halvtimme eller så, det var väldigt kul & jag fick se en hel del av stan. När jag kom hem  kollade jag på en film, 21 jump street, tillsammans med Zsaklin och Ági vilket var supermysigt och sen gjorde jag och Ági svenska chokladbollar som blev sjukt goda! Efter det åt jag mat och satt sen och pratade en massa med Zsaklin och Ági över te, chokladbollar och frukt, väldigt hög mysfaktor. Efter det gick jag och duschade, lyssnade på lite musik och somnade vid 11-tiden. 
Chokladbollar!

Idag är det fredag men tyvärr är inte min skolvecka slut än, jag ska faktiskt till skolan imorgon (lördag) också... Det beror på att vi är lediga nästa fredag eftersom det är klämdag och av någon anledning så måste vi ta igen den dagen och ska alltså göra det imorgon. Trots att jag har skola imorgon så kändes det ändå som en vanlig fredag och jag hade den där mysiga fredags-känslan hela dagen. Skolan var dessutom lite annorlunda idag. Första lektionen var inställd eftersom franskläraren var sjuk så jag satt istället i aulan med de andra eleverna i franskagruppen i en timme. Under hela dagen sprang eleverna i 9an runt i utklädnader och gjorde konstiga saker och hade uppträdanden eftersom det var deras inspark idag. Det var kul att kolla på och vi slapp 20 minuter av fysiklektionen för att kolla på dem när de dansade och spelade upp någon pjäs. Så skoldagen var allmänt mysig och eftersom det är fredag så fick vi extra god & onyttig lunch i skolan: gulaschsoppa som huvudrätt och något slags sött bröd i vanlijsås till efterrätt, gott! Efter lunchen gick jag och Ece till centrum och var där i kanske en halvtimme, sen kom Cande och så gick vi tillsammans till bion. Vi bestämde oss av någon anledning för att se en skräckfilm på bio, så vi köpte tre biljetter till filmen Annabelle... Asså HERREGUD. Jag och Ece kramade om varandra hela filmen, höll varandra i händerna och typ skakade av rädsla. Vi skrek till flera gånger och började sen skratta åt hur lättskrämda vi var. Cande å andra sidan var inte ett dugg rädd men hon tyckte ändå att filmen var bra. När vi kom ut darrade fortfarande jag och Ece men det var verkligen så himla roligt att se skräckfilm med dem så det var värt det. Sen kom Zsaklin, hämtade och lämnade av oss, sen åt jag kvällsmat, umgicks lite med Zsaklin, Ági, Lackó och en av mina värdkusiner, sen kolla jag TV, duschade och när jag är klar med det här inlägget ska jag sova. Eftersom jag börjar 9 imorgon måste jag nämligen lägga mig i tid! 
En av niornas lekar 
Ági gjorde äppelkaka! Såå gott men jag åt bara lite eftersom jag var så mätt
 
Som ni märker så har det kanske inte varit världens mest händelserika vecka (förutom förra helgen), men ändå är jag bara så himla glad. Jag vet inte varför, men det känns så bra att vara här i Ungern och jag är verkligen så tacksam för den här möjligheten. Ja, det är riktigt svårt att vara borta från Sverige i vissa stunder men jag trivs så bra här och det finns verkligen ingen plats jag hellre skulle vara på än just här i Nyíregyháza. 
 
Nu får jag avsluta det här väldigt långa inlägget och jag lovar att skriva snart igen, typ på söndag så det inte behöver bli såna här långa inlägg. Det kan inte vara så himla kul att läsa inlägg lika långa som Bibeln tänker jag! Tusen pussar och kramar från Ungern! 

3 kommentarer

mamma

17 Oct 2014 22:55

Jag ääälskar dina långa inlägg, så fortsätt med dem...
Det är underbart att höra att du trivs så bra!
Wow, cykla 70 km, det var inte illa. Ha en underbar helg, trots att du måste gå in skolan imorgon lördag....

Bibi sonderyd

17 Oct 2014 23:06

Så kul att läsa om allt vad du gör! Jag tycker att det ibland verkar väldigt jobbigt.Men jag förstår att du har det bra och trivs så bra med familjen! Ha det fortsätt bra! Kram!

Pappa

18 Oct 2014 10:47

Kul att du har "landat" - och detta bara efter 8 veckor! Ungrarna verkar ha en skön livsstil. Puss ...

Kommentera

Publiceras ej