Hallåhallå!
Det har gått en vecka sen jag senast uppdaterade min blogg men som titeln på det här inlägget säger så har det varit ett par intensiva dagar. Jag har heller inte varit så sugen på att blogga hehe. Skolan i måndags var trevlig, om jag ska vara ärlig så minns jag inte så mycket från själva skolan men det var i allafall bra väder och jag var på bra humör när jag åkte hem! Efter skolan snackade jag på Skype med saknade Malin och Kristina, det kändes jätteskönt att äntligen snacka med dem! Sen var resten av måndagen inte bra p.g.a. grejer i Sverige, men efter Skype stack jag ändå till Zumba med Baibua där vi mötte de andra tjejerna. Efter Zumban åkte jag hem, åt kvällsmat, duschade och skypade sen lite mer. 
 
Tisdagen var precis som måndagskvällen inte heller så bra men som tur är har jag superduperfina kompisar som överraskade mig med massa choklad och snacks på en av rasterna. Efter skolan när vi väntade på att gå till ungerskalektion började några små pojkar som går på vår skola snacka med oss. De tyckte det var jätteintressant att vi är utbytesstudenter haha och försökte prata med oss på en blandning av ungerska och engelska. Det blev många missförstånd, de trodde t.ex. att jag känner Zlatan eftersom jag missförstod deras fråga så de blev superimponerade och blev helt galna men sen fick jag förklara att jag absolut INTE känner honom. Det är så gulligt för de la till oss alla på Facebook och varenda gång jag ser dem i skolan nu så vinkar de jättemycket och säger "Szia Ellie!". Efter att ha pratat med dem fick vi skynda till ungerskalektionen som ligger kanske 15 minuter bort. Ungerskalektionen var trevlig men det ger mig fortfarande inte så mycket eftersom jag redan kan det läraren pratar om just nu. Jag tror dock att det snart kommer bli svårare så det är ju bra! Efter ungerskan hängde Ece med mig hem, vi åt lite äppelpaj och päronpaj och snackade en massa. Sen hämtade hennes mamma henne och jag tog det lugnt resten av kvällen. 
Omtänksamma kompisar jag har ❤️

 
Onsdagen var också bara en vanlig dag, först skola som var kul och sen på kvällen hade jag Zumba. Det var ändå en ganska upptagen dag för de stunder jag var hemma fixade jag hela tiden med en presentation om Sverige. 
 
I torsdags var det också skola som vanligt, sen när jag kom fortsatte jag att arbeta med min presentation om Sverige. Vid 6-tiden började jag laga mat till familjen, svenska köttbullar med spaghetti, ketchup och sallad! Det tog riktigt långt tid och jag blev så sjukt stressad för min värdbror satt i köket och kollade på och pumpade svenska nationalsången på riktigt hög volym. Efter att ha spelat svenska nationalsången typ 5 gånger gick han över till den brittiska, den franska, den ryska osv osv. Det kanske inte låter så hemskt men som min kära familj i Sverige vet så gillar jag att laga mat ENSAM och jag blir stressad och irriterad när folk stör mig när jag lagar mat haha... Dessutom gjorde jag ett KILO köttbullar så som ni förstår var det väldigt mycket rullande av köttbullar och det hela tog typ 2 timmar. Men när det väl var klart var det så himla värt det, familjen gillade verkligen maten och det kändes så bra att äta svensk mat! Självklart smakade det inte som det gör när jag lagar den här maträtten i Sverige eftersom ingredienserna smakar väldigt olika i olika länder, men det var ändå gott! Efter vi ätit och jag diskat upp efter mig fortsatte jag med min presentation om Sverige till det var dags för mig att sova.


 
Skolan i fredags gick väldigt snabbt. Jag har nämligen börjat ta med mig en bok till skolan som jag läser på de lektioner jag inte kan förstå något av. Efter att jag slutat stannade jag kvar ett tag och snackade med några från min klass, Dalma, Zsolt och Ádám. Det var väldigt roligt, mina klasskompisar är verkligen riktigt roliga och snälla. Sen när Ece slutat skolan åt vi lunch och eftersom det var fredag var det något extra gott, böngulasch som huvudrätt och munkar till efterrätt. Efter skolan tog jag bussen hem och sov i en timme eftersom jag var så sjukt trött. Vid 7 stack jag, Ági och Zsaklin till en ukrainsk typ släktfest. Jag vet faktiskt inte riktigt vad vi gjorde där, vi var inte släkt med någon där... Det var helt okej, det var lite långtråkigt för ingen kunde engelska, bara ungerska, ryska eller ukrainska. Det var i alla fall kul att testa lite ukrainsk mat, det var inte särskilt gott men nu kan jag åtminstone skryta med att ha testat lite! Vi åkte hem vid 10 och då kollade jag på några serier på min dator tills jag blev trött.
 
På lördagen steg vi upp vid 8 för vid 10 åkte vi nämligen iväg till en stad som heter Tokaj för att vandra! Vi åkte dit med de andra utbytesstudenterna och några av deras familjemedlemmar. Det tog ungefär 1 1/2 timme att bestiga 'berget', det var riktigt riktigt vackert! Tyvärr var det väldigt dimmigt så när vi nådde toppen kunde vi inte se något nedanför oss haha... Det var jättetrevligt för på vägen upp för berget stötte vi på utbytesstudenterna från Debrecen! En italiensk tjej som jag delade rum med på lägret i Budapest var där och när vi såg varandra sprang vi fram till varandra och kramades jättelänge. Sen babblade vi resten av vägen upp för berget. Det var jättekul att få träffa henne igen, jag har faktiskt undrat hur hon har det! Det är så konstigt att vara utbytesstudent.  Jag har liksom bara delat rum med henne 2 nätter men ändå så känns det som om vi känner varandra jättebra, och så är det även med alla andra här i Ungern. Jag har bara varit här i 6 veckor men ändå så har jag blivit så himla bra kompis med några av de andra utbytesstudenterna och jag känner mig helt bekväm i min värdfamilj. Jag tror att det beror på att vi MÅSTE lita i princip helt blint på våra värdfamiljen och kompisar här i Ungern, jag kom ju hit helt ensam och jag tror det gör så att jag bildar så himla starka band till min värdfamilj och till mina kompisar. Tillbaka till vandringen haha, efter att vi varit på toppen av berget ett tag började vi gå ner igen. Nere i staden var det en stor vinfestival som vi var på. Där åt vi kvällsmat (langos med gyros och riven ost på), lyssnade på musiken, drack lite vin såklart (döda mig inte mamma) och bara gick runt och njöt. Vi var alla riktigt, riktigt trötta så vi stack hem vid halv 8. När jag kom hem bytte jag om till myskläder, kollade på en film på mitt rum och mumsade på en pepparkaka jag köpte på festivalen. När filmen var slut gjorde jag mig i ordning och gick och la mig.







Jag och Baibua! Jag ser ut som ett jätte på alla bilder, alla är så sjukt korta 
Vi var på toppen! 
Festival 
Langos med gyros och riven ost på, är man nyttig så är man! 





 
På söndagen steg jag upp vid 10, åt frukost, städade mitt rum, fixade med min presentation om Sverige och sen åkte jag, Ági och Zsaklin till Baibuas hus. Hon fyllde nämligen 17 igår så vi hade en liten överraskningsfest, hon blev jätteglad! Vi åt massa god mat och tårta. Eftersom de vuxna bara pratade ungerska blev vi uttråkade och spelade kort istället. Det var riktigt kul, vi spelade Blackjack med godis istället för pengar, en turkisk version av UNO, ett annat turkiskt kortspel, det svenska kortspelet Bubblan och Finns i sjön. Det var verkligen jättekul. Vid 8 åkte vi hem, jag gjorde klart min presentation om Sverige och sen gick jag och la mig tidigt. 




 
Idag steg jag upp vid 6 eftersom det var någon slags ceremoni i skolan som började 07.20. Som jag fattade det så var det 13 ungrare som dog för Ungern någon gång så det var någon slags teater och dans. Nationalsången spelades två gånger, då fick alla ställa sig upp och sjunga med medan jag fick hålla mig för skratt. När ceremonin var slut letade jag upp Ece och Baibua sen satt vi och snackade i en timme tills min första lektion började. Min första lektion var historia, och jag höll min presentation om Sverige! Jag var supernervös först och svettades jättemycket haha men det gick bra, och min klass var väldigt intresserad. Ece, Baibua och Cande struntade i sina lektioner och kom och lyssnade på mig dessutom så det var kul! Presentationen tog ungefär en halvtimme. När jag var klar frågade min historielärare om det gick bra om jag stannade kvar även nästa lektion och höll samma presentation för en klass i 12an, han tyckte nämligen att min presentation var jättebra och att min engelska var väldigt bra. Så jag höll den ännu en gång, och när jag var klar bad läraren mig att hålla den ÄNNU en gång för en annan klass, vilket jag gjorde. Det var för en annan klass i 12an och det gick också bra! Eleverna i 12an var inte lika pratsamma som de i min klass vilket var lite synd, de ställde nämligen inga frågor men det var ändå kul! Ni kan säkert förställa er hur utmattad jag var efter att ha hållt en halvtimme lång presentation på engelska TRE gånger i rad, jag var rikigt trött! En tjej i 12an kom fram till mig och sa att hon håller på att lära sig svenska och hon frågade om jag kan lära henne lite, så förmodligen ska jag ha några svenska-lektioner med henne! Efter mina presentationer hade jag lektioner som vanligt. På idrotten skulle vi springa så långt vi kunde på 12 minuter och jag var den som sprang längst av tjejerna så det kändes super! Jag sprang 2400 m på 12 minuter så jag är själv inte jättenöjd men idrottsläraren gav mig en 5a, vilket motsvarar ett A så det är ju ändå roligt! Efter skolan hämtade Ági mig och Zsaklin, och sen jag kommit hem har jag tagit det lugnt gjort en ungerska läxa som jag ska berätta om i ett annat inlägg och nu har jag suttit och skrivit detta inlägg hur länge som helst. Jag har egentligen mer att berätta men jag måste verkligen sluta skriva för jag måste sticka på Zumba om 5 minuter! 
 
Förhoppningsvis skriver jag snart igen, typ imorgon eller på tisdag! Nu måste jag sluta skriva, men jag hoppas att  ni har det bra och att mitt inlägg inte är allt för rörigt och felstavat haha! Puss!ut

2 kommentarer

mamma

06 Oct 2014 18:51

Att laga mat och lyssna på nationalsången upprepade gånger samtidigt har jag aldrig testat förr!

Du borde kört ut brorsan ur köket som ju vi gör med pappa när han "lägger sig i" vår matlagning...

Det lät som en mysig helg (och jag dödar inte dig för vinet, hihi).

Miklós Molnár

07 Oct 2014 20:22

Hej Gumman, det här en fyllig redogörelse! Det verkar som att du har kul, det händer saker hela tiden. Info - firandet i måndags handlade om avrättningen av 13 ungerska militärbefäl efter 1848-revolutionen, se mer info på följande engelska länk http://en.wikipedia.org/wiki/The_13_Martyrs_of_Arad. Puss Pappa

Kommentera

Publiceras ej