Imorgon är andra veckan i skolan redan avklarad! Det känns både som om jag har gått i skolan mycket längre och mycket kortare tid men bra känns det i alla fall. 
 
I tisdags efter skolan hände inget särskilt om jag minns rätt, jag tror att vi bara åkte hem och tog det lugnt! På kvällen kom Lacko's flickvän så jag umgicks lite med henne och Zsaklin, pluggade och fixade lite med en presentation om Sverige som jag ska hålla någon dag! Eftersom jag är så himla kass på att ta bilder så har jag såklart inga bilder jag kan visa er, men ni överlever säkert!
 
I onsdags dvs igår åkte jag, Zsaklin, Ági, Lacko och hans flickvän Dori till Debrecen! Eller rättare sagt, vi åkte till ett köpcenter i Debrecen så vi såg inte direkt själva staden haha... Köpcentret var väldigt stort och fint i alla fall, det fanns massa trevliga affärer och vi gick in i det flesta! Alla shoppade inklusive jag själv, jag köpte två koftor jag kan ha när det blir lite svalare. Det känns egentligen löjligt köpa varmare tröjor nu när det fortfarande är typ 30 grader ute varje dag, men men! Det är rätt lustigt, för ungrarna verkar strunta i hur varmt det är och klär sig istället efter kalendern. Så eftersom det är typ mitten av september går alla runt i jeans, stickade tröjor, halsdukar osv medans jag går runt i shorts och svettas haha! Det var i alla fall väldigt trevligt på köpcentret, familjen är så himla rolig oh snäll! Efter vi ätit lämnade vi köpcentret och åkte till ett par bekanta till familjen. Där var vi i kanske en timme till klockan 9 på kvällen och sen var det dags att åka hem. Vi kom hem vid ungefär tio i tio så jag tvättade håret snabbt packade om min skolväska och gick sen och la mig. 
Fika på café frei med Zsaklin och Ági
Hemskt ful selfie med Dori och Zsaklin på köpcentret  

Idag hade jag skola som vanligt. Det var trevligt och jag snackade mycket med mina klasskompisar både idag och igår. Idag pratade jag dessutom om politiken här i Ungern med en kompis som heter Dalma, det var jätteintressant. Detta var nämligen första gången jag snackat politik här i Ungern så det var spännande att höra åsikter och som tur var så tycker hon inte heller om hur Ungern har utvecklats haha! Det enda jobbiga här i skolan är mattelektionerna, de är verkligen förfärliga för jag fattar inte ett DUGG av deras matte... Men jag sitter istället och pluggar ungerska och när min svenska mattebok ska jag plugga i den på lektionerna så det blir snart bättre. Så när matteboken kommer blir skolan PERFEKT haha! Efter skolan gick jag och Zsaklin till universitet här i stan. Jag skulle simma i deras pool och Zsaklin skulle göra ett prov i engelska men tydligen var poolen tömd på vatten så Ági fick hämta mig istället. Nu på eftermiddagen har jag pluggat engelska och franska, ätit kvällsmat och bara allmänt tagit det lugnt. Jag är superstolt faktiskt, för jag lyckades ha en konversation med Ági på ungerska! Jag är säker på att det var tusentals grammatiska fel och att alla meningar var väldigt konstigt formulerade men hon förstod vad jag sa, jag förstod vad hon sa och det kändes bara så himla bra! En annan bra & konstig sak jag upptäckt här i Ungern är att jag verkligen gillat all mat jag fått här i Ungern förutom en enda gång och då var det inte ens äckligt utan bara tråkigt. Jag trodde verkligen inte att jag skulle älska maten så här mycket men det är bara sååå gott! 
 
Nu ska jag snart skypa med Katja och sen gå och lägga mig. Imorgon efter skolan så ska jag på ett AFS-möte, det ska bli superkul! Alla utbytesstudenterna från AFS i Nyíregyháza + våra värdfamiljer ska grilla hemma hos vår "chapter president" alltså typ bossen för vårt distrikt. Jag ser verkligen fram emot att träffa de andra tjejerna! Tre stycken går ju på min skola, Cande (Argentina), Baibua (Thailand) och Ece (Turkiet, började på vår skola i måndags) och jag har träffat Cande och Baibua en hel del, men det har bara varit i typ 10 minuter åt gången och de andra tjejerna har jag inte träffat sen lägret! Sen vet jag inte vad jag ska göra resten av helgen, men kul blir det säkert. Nu slutar jag skriva, men tusen kramar till er alla!

 
P.S Jag lovar att jag ska börja ta fler bilder haha!

2 kommentarer

Mamma

11 Sep 2014 21:49

Vad duktigt av dig att du redan har börjat prata ungerska! Det viktigaste är att våga och sedan blir det allt lättare.

Det förvånar mig också att maten är så god.... Den erfarenheten har vi ju inte direkt sedan tidigare, men det är ju bra!
Ha så kul med AFS-arna imorgon!

Bibi sonderyd

11 Sep 2014 23:27

Så kul lilla Ellie att du har det bra! Bara ät och njut av den goda maten ,kram lilla gumman!!

Kommentera

Publiceras ej