Yes, but I'm not very good at it! (Ellie, har du spelat volleyboll förut? Ja, men jag är inte så bra på det!)
Idag spelade vi volleyboll på idrotten i gassande sol och 32 grader. Vädret och min oförmåga att spela volleyboll ledde till konversationen ovan...
 
Det var ett tag sen jag skrev sist och mycket har hänt, jag har bland annat börjat skolan! Här kommer en uppdatering av vad jag gjort från och med söndag:
 
Söndag: I söndags tog jag och Zsaklin det först lugnt en stund på förmiddagen, och sen åkte vi iväg på en cykeltur tillsammans med en familj som min värdfamilj umgås mycket med! Vi åkte bl.a. till en bondgård där vi kollade på åsnor, klappade hästar och bara gick runt och tog det lugnt. Sen cyklade vi vidare en bit och cyklade sen hem. Hemma bytte jag och Zsaklin om till bikinis under våra vanliga kläder och cyklade sen iväg till den andra familjens hus. Där åt vi en stor "lunch" (det var vid 4 på eftermiddagen) och sen åkte jag, Zsaklin, pappan i familjen och dottern i familjen till en badanläggning i Nyíregyháza. Pappan påstod att det var Europas bästa strand vilket jag inte riktigt kan hålla med om, men det var en väldigt trevlig badanläggning med flera pooler, termalbadspooler och rutchkanor. Vi tog det lugnt i de varma poolerna, simmade några längder, drack milkshakes i poolbaren, åkte några rutchbanor och sen var det stängningsdags. Efter att vi bytt om åkte vi tillbaka till den andra familjens hus där vi åt kvällsmat. Kvällsmaten var en slags macka med masssa ost, korv och fett på. Det var supergott, men ALLDELES för mycket och för fett. På väg hem fick jag jätteont i magen och jag tror att det beror på att min mage fått i sig för mycket fett. Vi kom hem, duschade och gick sen och la oss. Den natten var INTE rolig. Jag låg vaken nästan hela natten och var illamående, ena sekunden frös jag och andra sekunden svettades jag. Fram till kanske klockan 9 på kvällen var söndagen verkligen super!
 
Måndag: (Jag råkade precis radera allt jag skrivit så det blir rätt kort nu) Måndagen var första dagen i skolan och den var JÄTTEjobbig. Jag var sjuk så Ági min värdmamma fick hämta mig redan vid 10-tiden. När vi kom hem gick jag och la mig och sov i kanske 5 timmar. Jag tog det lugnt resten av eftermiddagen och var rätt nere eftersom jag hade väldigt mycket hemlängtan, men Ági och Zsaklin tröstade mig så gott de kunde. På kvällen åkte jag Zsaklin och Ági in till festivalen och var där i kanske 2 h, men jag mådde inte så bra då heller. Sen kom vi hem, duschade och gick och la oss. 
 
Tisdag: På tisdagen började skolan 9, så det var jätteskönt att få sova lite extra (till klockan 7). Jag fick träffa min klass för första gången, de var jättesnälla! De var så öppna och intresserade och jag hade redan träffat några av dem innan på festen i fredags. Lärarna var också väldigt bra, de var hjälpsamma och förstående. De flesta kan lite engelska, men inte alla (detta gäller både elever och lärare). Jag kommer gå varje dag från klockan 9 - 13.45 vilket är jätteskönt. Varje lektion är 45 minuter följd av 15 minuters rast. Detta funkar super förutom för på lucnhen för då är 15 minuter väldigt lite för att hinna ta mig till matsalen, stå i matkön, äta och sen ta mig till nästa lektion men det funkar. Efter skolan åt jag och Zsaklin först lite glass och sen åkte jag, Zsaklin och Ági till stan för att fixa ett ungerskt sim-kort till min mobil. Det funkade inte, och telefonförsäljaren sa att jag behövde köpa en ny telefon... Detta gjorde mig väldigt irriterad på Halebop efter som de sagt att min mobil skulle funka i Ungern! )Men nu har pappa gått till Teliabutiken så snart ska allt funka.) Sen åkte vi hem, hämtade pappa Laci, brorsan László, några bekanta och åkte sen till en vinprovning! Det var jättetrevligt (även om jag inte fattade vad som sades)! Jag smakade dock bara på vinerna och gav det sen till de andra i sällskapet. Efter vinprovningen åkte vi in till festivalen och var där i kanske en timme innan det var dags att åka hem och sova. 
 
Onsdag: Kom till skolan vid 9 och hade några lektioner. Zsaklin var sjuk och behövde åka hem, men mina snälla klasskompisar följde med mig till matsalen trots att de själva inte skulle äta. Jag hade ytterligare några lektioner, bl.a. matte som jag inte förstod ett dugg av och sen slutade jag! Zsaklins kompis Zsuzsi var snäll och mötte mig vid skolan eftersom jag inte får åka hem från skolan själv enligt AFS regler. Vi snackade ett tag, snackade med några i min parallellklass (supersnälla), gick till ett bageri (jag köpte inget, duktig tjej) och sprang sen till bussen. Jag var sen hemma hela eftermiddagen och kvällen vilket var superskönt! Jag pluggade ungerska, hjälpte Ági med några hussysslor och sen fick jag äntligen tillgång till mitt eget rum! Jag satte in alla mina kläder och fixade lite. Rummet är dock inte klart än, så jag fotar det först när det är klart. Jag gillar det verkligen och det är så skönt att ha ett eget rum. Efter det tvättade jag håret och gick och la mig i min EGEN säng. 
 
Torsdag (idag): Idag skjutsade Ági mig till skolan eftersom Zsaklin fortfarande är sjuk. Eftersom jag kom en halvtimme för tidigt satt jag och snackade med de andra två utbytesstudenterna som går på min skola, Cande och Baibua. Sen började dagen och jag satt på alla lektioner utan att egentligen fatta något. På engelskalektionen trivs jag väldigt bra dock, jag är den bästa där och alla är tvingade att prata engelska! Vi hade idrott idag, förfärligt. Det var som sagt 32 grader, gassande sol och volleyboll. Volleyboll är verkligen den sport jag är sämst på så det var inte så kul. Och efter lektionen hade jag 15 minuter på mig att byta om (vi duschar inte efter gympan...), äta lunch och ta mig till nästa lektion. Jag hann med nöd och näppe och var väldigt svettig och ofräsch på mattelektionen. Mattelektionen var inte heller särskilt kul eftersom matten är så himla avancerad... Men jag pratade med min mattelärare via en klasskompis och det är okej att jag jobbar i min svenska mattebok på lektionen! Matte var min sista lektion idag, så efter det kom Ági och hämtade mig med bilen och sen åkte vi hem. Nu i eftermiddag har jag fixat lite med min mobil och skrivit på detta blogginlägg! Ikväll vet jag inte vad planerna är, vi får se! 
 
Nu ska jag sluta skriva, men jag LOVAR att skriva snart igen! Det är så himla störigt att skriva så här mycket, det blir alldeles för långt och säkert massa konstiga formuleringar och stavfel... Jag ska också lägga upp några bilder senare idag. Kram!!
 
P.S. Linn, om du ser detta: GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!!! Saknar & älskar dig min fina kusin! <3 <3

4 kommentarer

Mamma

04 Sep 2014 20:22

Skönt att du repade dig så pass snabbt efter att ha varit så sjuk på söndag och måndag! Vilka ämnen har du i skolan utöver matte, gympa och engelska? Är lärarna striktare än i Sverige? Härligt att du äntligen har fått ditt rum ...

Svar: Jag har historia, franska, ungersk litteratur, idrott, ungersk grammatik, engelska, matte, etik, fysik, biologi och bild! Det är mycket mer slappt i ungerska skolan, eleverna pratar hela tiden och räcker aldrig upp handen och lärarna säger aldrig till! Det är högljutt, men inte för stökigt! Aa det är jätteskönt! Puss!
Ellie Molnár

Bibi sonderyd

04 Sep 2014 21:44

Hej Ellie! Jag tycker att du är jätteduktig,hoppas att det inte är för jobbigt för dig! Du skriver så fint det är så spännande att få följa dig! Ha det så bra kram!

Linn

10 Sep 2014 13:42

TACK <3 älskade Ellie!
Och tack för dit fina födelsedagskort- jag blev jätteglad <3

бесплатные сайты зарегистрироваться бесплатно

11 Jun 2021 08:41

Good day! I simply wish to give you a huge thumbs up for the excellent information you have got right here on this
post. I will be coming back to your website for more soon.

Kommentera

Publiceras ej