Hallå hallå!
De senaste dagarna har varit super! Det har egentligen inte varit något JÄTTEspeciellt som har hänt men det har bara varit allmänt bra.
 
I fredags var det skola som vanligt med massa härliga ämnen som fysik, biologi etc (lägg märke till ironin när jag sa att dessa lektioner är härliga). Det var en vanlig dag bara och det var trevligt som vanligt! När skolan slutade åkte jag och Zsaklin hem med bussen och var hemma och tog det lugnt i kanske 1-2 timmar tills det var dags att åka iväg till AFS-mötet med Ági. Alla utbytesstudenter i Nyíregyháza kom till mötet samt några av deras familjemedlemmar. Det var jättekul att få träffa de andra utbytesstudenterna och deras syskon men jag blev irriterad på några av de vuxna samt några från AFS. Det var inget särskilt som hände, jag störde mig bara på hur de pratade med Cande (min kompis från Argentina), hon är nämligen den som kan bäst engelska och ungerska så hon fick översätta våra frågor från engelska till ungerska och då var det hela tiden hon som fick, ursäkta mitt språk, skit från de vuxna. Men allt som allt så var mötet trevligt, vi åt gulaschsoppa, åt våfflor, äppelkaka och annat gott. Jag snackade jättemycket med de andra tjejerna och med deras syskon och alla är så snälla och bra! Vi stack hem vid kanske 10-tiden och vid det här laget var jag supertrött efter att ha gått i skolan och varit på AFS-mötet så iställe för att hänga med Zsaklin på fest så stannade jag hemma, tog det lugnt och la mig vid halv 12!

Jag och zsaklin är tramsiga i skolan 
Utsikt från busshållsplatsen vid skolan 
Äntligen fredag!!! 
Jag, Zsaklin och Ági stack till Tesco innan grillningen, så himla glad jag blev!! 
Gulaschsoppa lagas av mästerkocken Ági! 
Baibua (Thailand) Ece (Turkiet) Rina (Japan) 
Bakre raden: Zsuzsa och Tünde 
Främre raden: Rina (Japan), Baibua (Thailand) jag, Yasemin (Turkiet), Ece (Turkiet) och Cande (Argentina) 
Kollar på roliga klipp tillsammans med några av värdsyskonen! 
 
I lördags skulle egentligen familjen ha åkt till staden Nyírbatór där mormodern bor och vara hos henne i några timmar men det blev aldrig av, så istället tog vi det bara lugnt hemma. Jag pluggade ungerska samt gjorde mina läxor i franska och engelska. På kvällen åkte jag, Zsaklin, Ági och László (pappan) in till stan där det var festival. Jag fattar verkligen inte hur det kan ha varit festival där i typ två veckor nu, det är helt galet! Men jag tror att det har varit två festivaler samtidigt för i lördags var typ två tredjedelar av alla matstånd osv borta. Vi gick först och köpte frozen yoghurt (godare i Sverige), gick runt en sväng i stan, gick till köpcentret som ligger precis i centrum och sen gick jag, Zsaklin och Ági till ett café där vi drack iskaffe och tog det lugnt. Efter det drog vi hem och kollade på lite X-factor och myste tills det var dags att sova.
Lördagens lunch, potatismos och ungerska köttbullar 
Frozen yoghurt 
En kyrka i stan 
Ági och Zsaklin 
Selfie med min iskaffe haha
Typ min favoritbyggnad i centrum! 
 
På söndagen steg vi upp tidigt, redan klockan 6 på morgonen. Sen körde vi hemifrån vid 8 och körde till en liten stad utanför Budapest där det var ett jättestort rally. Där var vi i kanske två timmar och kollade på bilar och sen åkte jag, Ági och Zsaklin till IKEA i centrala Budapest medan László och Lacko stannade kvar på rallyt. Vi var på IKEA i kanske två timmar och åt lunch och kollade på möblerna. Jag åt såklart köttbullar, potatismos, brunsås och lingonsylt, sååå gott! När vi var klara på själva IKEA så köpte jag några svenska grejer i deras affär som t.ex. kanelbullar, daim och lite sånt gott som jag inte kan leva utan. Efter IKEA åkte vi tillbaka till rallyt och hämtade killarna och sen åkte vi hem. När vi kommit hem stack jag och Ági ut på en joggingrunda vid sjön i mitt område, jätteskönt. Eftersom jag fortfarande hade energi när jag kom hem så gjorde jag några övningar på mitt rum tills jag inte kunde röra mig mer. Senare på kvällen tog jag det lugnt med Ági och Zsaklin, hjälpte till att montera lampan de köpt på IKEA och kollade på en dubbad version av Twilight, väldigt mysig kväll! 
Rally 
Rally 
Förfärlig bild men jag var tvungen att fota mig själv med min svenska mat & svenska flagga på IKEA!  

När jag vaknade upp på måndagen och gick till köket möttes jag av en liten överraskning som gjorde den här sorgedagen (syftar på SD's 13% i riksdagen) lite bättre. Ági hade nämligen köpt en kaffemugg som jag hade sett på IKEA och som jag hade gillat jättemycket. Jag blev så himla glad, det var verkligen en så gullig gest! Sen drog jag till skolan som vanligt och hade lektioner till 13.45. Jag gick dock inte hem när jag slutat, utan satt kvar i skolan till kanske halv 4 och pluggade ungerska med turkiska Ece. Jag gillar henne verkligen jättemycket och det var väldigt trevligt att sitta och snacka och plugga ungerska tillsammans! Sen kom Zsaklin och Ági och hämtade mig och vi körde hem. Hemma väntade mitt paket från Sverige, så det öppnade jag och Zsaklin direkt. Eftersom min värdfamilj ÄLSKADE lösgodiset jag tog med hit så gav jag dem lösgodiset som familjen skickat och de blev verkligen jätteglada. Så jag, Zsaklin och Lacko satt ett tag och mumsade och pratade om våra favoritgodisar och sen stack jag och Lacko till sjön för att jogga lite. Det var väldigt trevligt och vi var väldigt duktiga tycker jag! Sen stack vi hem och kvällsmat med familjen. Efter maten pluggade jag lite, skypade med mamma och pappa och gick sen och la mig. 
Fina Ece! 

Selfie med Ece haha
Zsaklin och paketet 

Lackó och svenskt godis, ser ni lyckan i hans ögon?? 
Tramsar oss 

Idag var det samma sak som vanligt, skola mellan klockan 09.00-13.45 och som vanligt så var det väldigt trevligt. Franskan var extra kul idag, och hela dagen såg jag fram emot att ha min första ungerskalektion efter skolan. Så när jag slutade klockan 13.45 åt jag lunch med Zsaklin och hennes kompis och gick sedan ut och väntade med de andra utbytesstudenterna på min skola d.v.s. Ece, Cande och Baibua och med en kompis från parallellklassen Dominik och en tjej från AFS Petra. Vid kvart över två började vi (utbytesstudenterna + Petra) gå till en skola i närheten som heter Krúdy som är den bästa skolan i staden (min är näst bäst) eftersom vi skulle ha ungerskalektionen på den skolan. Väl på skolan väntade de andra tjejerna och vår ungersklärare. Hon var jättetrevlig och bra på engelska, jag tror verkligen att de här lektionerna kommer bli bra! Idag lärde jag kanske inte mig så mycket för det var väldigt "basic" grejer som jag redan visste men det var ändå så himla trevligt att vara med de andra tjejerna. När vi slutat stod vi och snackade med varandra och med våra värdfamiljer och kom fram till att vi utbytesstudenter ska till en restaurang vid sjön i mitt område nästa tisdag efter ungerskalektionen. Det ska bli jättekul, jag ser verkligen fram emot det! Dessutom är det inte bara vi från AFS utan även tre tjejer från Rotary (en annan organisation), så det blir extra kul. Efter vi snackat klart åkte jag, Ági och Zsaklin och köpte lite glass och handlade lite mat och åkte sen hem. Hemma har jag ätit kvällsmat, tagit det lugnt, duschat, pluggat lite och nu sitter jag här och bloggar. Klockan är tjugo över 10 så jag ska gå och lägga mig nu faktiskt, jag försöker lägga mig tidigt varje kväll! 
Tramsar med Zsaklin, vi är väldigt 'hülye' (dumma/idiotiska) 
 
Imorgon är det skola som vanligt och sen halv 7 så ska jag på ett Zumba-pass med Cande, det ska bli superkul! Puss och kram, nu måste jag göra mig redo att sova! 

5 kommentarer

Bibi sonderyd

16 Sep 2014 22:41

ÄNTLIGEN!!! Nej jag bara skojar,men jag tycker att det är så roligt att läsa om hur du har det! Så roligt att du har fått en så bra familj! Kul med många kompisar. Jag önskar dig lycka till med Ungerskan!Kram!

Bibi sonderyd

16 Sep 2014 22:41

ÄNTLIGEN!!! Nej jag bara skojar,men jag tycker att det är så roligt att läsa om hur du har det! Så roligt att du har fått en så bra familj! Kul med många kompisar. Jag önskar dig lycka till med Ungerskan!Kram!

Bibi sonderyd

16 Sep 2014 22:47

Så fina bilder, jag skrev innan du la in bilderna så därför blev det lite konstigt!

Mamma

16 Sep 2014 23:20

Hej sötnos!
Nästa gång får vi skicka mer lösgodis, så att det räcker till dig också.... Jag instämmer med mormor, kul att du har fått kompisar från så många olika länder (kan bli trevliga resmål i framtiden, ha ha).
Vad duktig du är med att plugga ungerska! Hälsa så gott till familjen!
Kram

Pappa

17 Sep 2014 22:07

Gumman, det gläder mig att du har kommit till rätta och har kul i Nyíregyháza. Tänker mycket på dig, puss Pappa

Kommentera

Publiceras ej