Hallåhallå! Idag började andra veckan av skolan och det kändes jättebra. Klassen är så snäll och de är så nära varandra, de är som en familj och jag hoppas på att bli en medlem av den familjen när jag lärt mig lite mer ungerska.
 
I fredags gick jag i skolan som vanligt. Min Zsaklin var fortfarande sjuk så Ági fick skjutsa mig till skolan men jag klagade ju inte direkt på att få sitta i en bekväm, varm bil istället för att behöva cykla... Dagen gick rätt snabbt, och rätt som det var var klockan 13.45 och det var dags för mig att åka hem. Det var i allafall vad jag trodde och vad jag gjorde men tydligen skulle jag ha haft idrott då... Idrottslektionen jag missade var ändå bara 5 minuter lång så det gjorde inget! Min bror hämtade mig från skolan och vi åkte hem direkt. Väl hemma tog hela familjen det lugnt i kanske 2h timmar tills det var dags att åka till en restaurang och sen till en festival. Restaurangen blev röstad till Ungern bästa restaurang 2013, men SÅ pass bra tyckte jag inte att den var. Det var gott, fint och bra personal men ändå... Efter restaurangen åkte vi till festivalen. När jag hade hört om kvällens planer på eftermiddagen antog jag att restaurangen låg i stan och att festivalen de pratade om var festivalen i stan, men ikke. Restaurangen låg en timme bort och festivalen var i staden Miskolc som låg ytterliggare kanske en halvtimme bort. Jag var först väldigt trött och inte alls sugen på att gå på festivalen, men när vi väl kom dit var det trevligt. Dessutom uppträdde Dr. Alban vilket jag tyckte var rätt kul. Jag kunde inga av hans låtar men det mina värdföräldrar och det hela var väldigt kul. Vi åkte hem vid 11 och kom därför hem först vid halv 1. Jag somnade i bilen efter kanske 10 minuter och när vi kom hem stapplade jag mig till min säng och somnade direkt.




 
På lördagen steg jag upp 9 och gjorde mig redo för att skypa med familjen. Det kändes verkligen jättebra att få snacka ut lite! När jag lagt på åt jag frukost, duschade och hjälpte Ági och Zsaklin med att städa. Klockan två kom nämligen mormorn, farmorn, fastern, hennes man och deras tre små pojkar samt mostern och hennes man. Först såg jag inte fram mot detta alls men det blev mycket trevligare än jag hade trott. Alla var jättesnälla och försökte prata med mig trots att de inte kunde engelska haha... Mormorn, farmorn och mostern var dessutom jättesöta och hade köpt välkommen till Ungern-presenter till mig! Under eftermiddagen och kvällen åt vi massa mat, jag och Zsaklin lekte med de små pojkarna som var supersöta och tog det lugnt. Sedan överraskade alla mig med att ha köpt en födelsedagstårta åt mig för att fira min 16-årsdag i efterskott, så himla gulliga! Hela gänget åkte hem vid 9 och sen kollade jag och familjen på X-factor, och sen när pappan och Zsaklin började kolla på en dubbad version av "Bad teacher" gick jag in på mitt rum och läste till klockan 11 då jag gick och la mig.
Söta lilla Borisz i bakgrunden ❤️


 
Jag steg upp först klockan 10 på söndagen vilket innebar att jag fick 11 h sömn, såå skönt! Men när jag vaknade upp hade jag supermycket hemlängtan så den extra sömnen spelade ingen roll. Ági märkte nästan direkt på mig att något var fel så jag berättade för henne hur jag kände och grät sedan ut lite och fick massa kramar. Det känns jätteskönt att veta att hon finns för mig och stöttar mig när jag känner mig nere. Någon timme senare drog jag med brodern Lackó som han kallas på en joggingrunda. Jag orkade bara springa kanske 1 1/2 km, samt gå lika långt men det var ändå skönt att röra på mig. Klockan var dessutom typ 12 vid de här laget och solen gassade och det var säkert 30 grader så jag använder det som en stor anledning till varför jag inte orkade springa så långt haha... Efter vi joggat satt vi och snackade ett tag och sen gick vi tillbaka till huset. Där väntade en stor, jättegod lunch. Den bestod av vattenmelonsoppa (jag är kär), någon slags maträtt med ägg potatis gräddfil och korv (supergott) och sen efterätt. Efter att ha tagit det lugnt en stund åkte jag, Zsaklin och Ági in till stan där vi utförde några ärenden och bl.a. köpte ett sim-kort till mig! Vi köpte även kenyérlangós och något till som jag glömt vad det heter men som var alldeles för gott för mitt eget bästa. När vi kom hem började jag direkt fixa med min mobil och satt med den mardrömen i minst 2 timmar... Telia hade nämligen gett mig HELT felaktiga instruktioner fick jag veta när jag tillslut fick kontakta Apple Support för att fixa min telefon. Men efter många om och men fixade jag till slut mobilen och nu funkar den här i Ungern! Så nu kan jag ringa, smsa och använda internet överallt i landet! Efter att jag fixat mobilen snackade jag med bästa Gyltene på Skype i typ 1 1/2 h, tog en drickpaus och skypade sen med Franco i ungefär ytterliggare 1 1/2 h! Sen snackade jag lite med Zsaklin och Ági, sen läggdags!
Zsaklin körde till stan, hon var jätteduktig! 
Bästa Gyltene ❤️ 
Idag började jag 9 som vanligt. Liksom alla andra dagar hittills var det 30 grader ute, men idag var faktiskt första dagen jag hade på mig shorts i skolan. Alla andra dagar har jag burit jeans av någon dum anledning. Skoldagen gick rätt snabb och vid 13.45 hämtade Zsaklin mig med bilen. Då åkte vi till en nagelsalong i närheten där jag och Ági fick manikyr! Jag fick en vanlig, enkel fransk manikyr och jag är jättenöjd! Sen åkte vi hem, jag åt lite mat, pluggade lite ungerska och nu sitter jag här och bloggar. Jag ska nog snart antingen duscha eller typ läsa lite, jag vet inte riktigt! Men jag har haft en lugn och skön dag hittills och planerar på att fortsätta på det sättet ikväll. Snart blir det förhoppningsvis lite mer rörelse här i mitt ungerska liv, min snälla idrottslärare ska nämligen kolla upp vad det finns för olika aktiviteter här i Nyíregyháza som jag kan gå med i! Jag är rätt sugen på att börja på typ Zumba eller någon annan slags dans men jag vet inte riktigt vad det blir! Jag är öppen till det mesta, jag tester gärna något nytt nu när jag är här! 



 
Jag skriver igen om några dagar, jag hoppas ni har det bra! Kommentera gärna, även om jag för det mesta inte svarar hehe så tycker jag det är jättekul att läsa era kommentarer!
 
Pussssssssss
 

4 kommentarer

Susanna Maria J

08 Sep 2014 18:59

Så härligt! :D

Bibi sonderyd

08 Sep 2014 19:42

Har Zaklin eller vad hon heter,körkort? Hoppas att du hittar något som är roligt att göra! Typ dans eller något sådant! Bra att du har så fin kontakt med värdmamman! Jättefina naglar du har lilla gumman! Kram!

Svar: Ja det har hon, men det gäller bara i Ungern! Ja det hoppas jag med! Tack fina mormor, kram!
Ellie Molnár

Mamma

08 Sep 2014 20:14

Wow, vilken fin tårta du fick. En sådan fin har jag aldrig lyckats åstadkomma... Spännande att se vad det finns för olika aktiviteter där. Funderar du fortfarande på klättring?

Svar: Ja den var jättefin men den var ju köpt! Jag pratade med min idrottslärare och tydligen handlar det bara om att prova på att klättra en gång mot en avgift, och inte något jag skulle göra några gånger i veckan resten av året!
Ellie Molnár

Linn

10 Sep 2014 13:50

Fint och kul att läsa vad du sysslar med i Ungern. Och vilka fina naglar du har ;)
Kraaaam till dig älskade och saknade Ellie <3

Kommentera

Publiceras ej