Sziasztok mina vänner!
 
Ännu än gång har jag låtit det gå en hel vecka sen jag bloggade senast, suck... Jag måste skärpa mig, det blir alltid så jobbigt att skriva så pass långa inlägg, och det blir bara om vad jag gör om dagarna, inte om typ hur jag mår eller om observationer jag gör här osv... Men jag SKA verkligen försöka bli bättre!
 
I tisdags åkte jag till min värdmormor med Ági. Där fick jag träffa en av mina värdmostrar och hennes man & son för första gången, jag gillar dem verkligen jättemycket! Mostern är så snäll och rolig, pappan är också snäll, rolig, social och har dessutom en helt underbar serbisk brytning, jag gillar verkligen hur ungerska låter med serbisk brytning! Sonen är också så fruktansvärt söt, han är nio år och så otroligt gullig. Han var inte alls blyg heller, han hade tydligen sett fram emot att träffa mig så han pratade hela tiden med mig på supersnabb ungerska och frågade mig om massa ord på svenska, så nu kan han säkert minst 10 ord på svenska! Vi kom hem tidigare än vi trott, så Ági, Rita (min värdmoster) och Filip (kusinen) släppte av mig på en köpcenter i stan där jag fikade med Ece och kollade i några affärer. Sen hämtade de upp mig igen och vi hade det mysigt med familjen, Ritas familj och några familjevänner till mina värdföräldrar. Zsaklin kom hem tidigare från Budapest än planerat vilket var kul så klart, och den söta tjejen hade åkt till IKEA i Budapest bara för att köpa lingonsaft och Marabouchoklad till mig,  en ängel är hon. När alla hade gått hem kollade jag, Zsaklin och Ági film, åt Marabou och snackade vilket var supermysigt!


 
I onsdags kommer jag inte riktigt ihåg vad jag gjorde... Jag tror att jag åkte på några ärenden med Zsaklin som att hämta den lagade dammsugaren, köpa mjölk och lite sånt. Kanske var det i onsdags vi städade huset? Vid 6.30 stack jag i allafall till Zumba som vanligt och sen kom jag väl hem, duschade, åt mat och tog det lugnt och allt det där!

Superskum mjölkautomat, färsk mjölk direkt från korna! 
 
Torsdag morgon åkte jag till ett stort köpcenter i Debrecen med Ece och hennes värdmamma och värdsyster. Jag och Ece hade det supermysigt, vi snackade en massa och gick in i alla affärer. Rent oplanerat stötte vi på sammanlagt 4 andra utbytesstudenter, det var kul att få träffa dem! Vi kom hem vid 6-tiden och nästan direkt när jag kom hem var det dags att åka till Ágis och Lászlós kompisar för att äta middag. Det var såå gott och jättetrevligt, jag lyckades faktiskt prata med dem på ungerska! 

Min raring shoppade loss
 
I fredags åkte jag, Ági och Zsaklin till min värdmormor igen. Vi umgicks en del med släkingarna, besökte några gravar där vi tände ljus och lade blommor och åkte sen tillbaka till mormorns hus där vi firade min värdkusins, Filips, födelsedag! Vi åt, så klart, massa massa god mat och tårta, sjöng för Filip på ungerska och gav presenter. Vid 7 behövde vi åka hem eftersom jag och Zsaklin skulle på en överraskningsfest vid 8. Det blev sjukt bråttom för oss, vi kom hem typ kvart i åtta, fick snabbt fixa till oss medan Ági hämtade Baibua och sen fick vi rusa iväg. I början, innan födelsedagstjejen kom var det rätt tråkigt för mig och Baibua i och med att alla pratade ungerska med varandra men sen kom Dalma och vi började fira henne! Det var en väldigt rolig kväll. Det var ju inte som fester i Sverige, det var inte en hemmafest utan vi var på en bar och gick sen till några andra barer och sen till en club men det var kul. Vi hamnade upp med några pratglada ungrare som kunde bra engelska och det var väldigt trevligt. Vi kom hem rätt tidigt, redan vid 1, eftersom klubben vi gick till var helt fullsmockad med folk, och alla var typ 16 eller yngre. När vi kom hem satt vi tre och snacka en liten stund och gick sen och la oss. 
 
Morgonen därpå sov hela familjen plus jag och Baibua in ordentligt vilket var superskönt. Baibua och jag åt frukost, drog benen efter oss ett tag och sen åkte vi två, Ági, Zsaklin, Cande, Yasemin och Ece till en sjö en bit bort som var så otroligt vacker. Som Zsaklin själv sa, man kunde inte tro att det var en sjö i Ungern! Efter vi tagit cirka 1000+ bilder vid sjön och njutit av den fantastiska miljön åkte vi till staden Tokaj där vi åt kvällsmat (kebab wohoo) och gick runt en stund. Sen körde vi hem, lämnade av alla förutom Baibua och åkte tillbaka till huset. Ági fixade hemmagjord varm vit choklad och satte in pumpa och äpplen i ugnen som vi avnjöt samtidigt som vi spelade poker. Varken jag eller Baibua hade spelat det förr och det är lite förvirrande men det var jättekul och jag kan stolt säga att jag vann STORT över Baibua, Ági och Zsaklin! Baibuas värdmamma hämtade upp Baibua vid 9, efter det spelade jag ett annat spel med Ági och sen efter ett tag tröttnade vi båda och kollade teve istället tills det blev sent. 

Sjön ser inte speciell ut här men tro mig den var så himla vacker 


Älskade Cande som lämnar mig i december ❤️

 (När jag hoppade ner från stenen föll jag hårt, oups) 

Älskade Ece, ser alltid ut som en jätte bredvid henne 







I söndags gjorde jag inte så mycket. Jag städade mitt rum, pluggade ungerska och matte och lite sånt där. Det var inte en särskilt händelserik dag, men det var skönt att koppla av den sista dagen av lovet! I början av lovet fick jag panik av att bara vara hemma och inte göra något men det kändes okej i söndags faktiskt! 
 
Igår var det första dagen av skolan. När jag vaknade upp kände jag mig riktigt eländig faktiskt och jag var inte alls sugen på att gå till skolan, men när jag kom dit kändes det så himla mycket bättre. Jag fick massa kramar och kindpussar så jag kände mig inte ensam alls. Det var dessutom sjukt mysigt att bara sitta och läsa i min bok de flesta av lektionerna och på rasterna snacka med mina klasskompisar eller träffa kompisar i korridorerna! Efter skolan åkte jag in till stan där jag mötte Yasemin och Leslie. De köpte kebab och jag köpte espresso och en pepparkaka. Kvinnan jag köpte mitt fika från var så underbar, hon förstod att jag inte kunde så bra ungerska så hon pratade långsamt, enkelt och artikulerat. När jag väntade på att kaffet skulle bli klart stod vi och snackade en stund, det kändes super att kunna prata med henne på enbart ungerska! Efter en timme eller så med Leslie och Yasemin kom även Cande, Baibua och Ece och köpe kebab. Vi satt ute och åt vilket gick bra tills typ klockan 5 då det var så himla kallt att vi fick gå till ett café och köpa varm choklad så vi kunde få tillbaka värmen! Där satt vi och myste tills Zumban började vid 6.30. Jag vet inte varför men Zumban var extra kul igår, vi skrattade så himla mycket och alla i gruppen var på gott humör! Efter Zumban hämtade Baibuas värdföräldrar mig och Baibua och skjutsade hem mig (vi bor i samma stadsdel). Hemma åt jag lite kvällsmat, duschade, snackade med Ági och Zsaklin och gick sen och la mig alldeles för sent. 
 
Åh jag var så himla trött när jag vaknade upp idag... Jag tror att jag somnade vid halv 2 igår eftersom jag snackade med tjejerna på min mobil igår natt så jag fick bara 5 1/2 h sömn vilket är väldigt lite för mig! Men efter kaffe och frukost mådde jag bättre igen! Skolan flöt på som vanligt, allt gick bra förutom franskan. Det är nämligen fruktansvärt svårt att ha fyra olika språk omkring sig. Jag tänker på svenska (men även en hel del på engelska), pratar engelska och lite ungerska, och försöker prata ungerska och franska! Det är rikigt förvirrande och jag sa hela tiden ungerska ord istället för franska ord.. Men min lärare förstod varför jag var så virrig och mina klasskompisar tyckte det var jättekul och bra att jag hellre pratade ungerska än franska. Efter skolan hade jag ungerska som vanligt men innan vi gick dit snackade jag en stund med några kompisar från parallellklassen (på ungerska, jag är stolt!). Vår typ chef för ubytesstudenterna var där och pratade med oss i en timme och det blev lite småkaos, jag, de andra tjejerna och Ági är alla jätteirriterade... Jag ska berätta mer om det kanske imorgon eller så, men problemen var att reglerna kommer bli löjligt hårda nu, vi kommer inte få resa i Ungern efter tre månader utan efter FEM månader och chefen sa dumma saker om Cande och om Ági vilket irriterade mig riktigt mycket (men jag var en duktigt tjej och sa inget till henne, oroa er inte!). Efter lektionen åkte jag och tjejerna in till centrum och letade förgäves efter ett tehus som Leslie berättat om, när vi hittade det såg vi att det tydligen gått i konkurs... Men vi gick istället till ett café och drack varm choklad och pladdrade! När jag kom hem var jag fortfarande upprörd vilket ledde till att jag pratade oavbrutet på ungerska med Ági i ungefär en timme! Som tur är höll hon helt med mig, och vi pratade även om bra saker och pratade om vår dag osv. Det kändes så sjukt bra att jag kunde prata med henne helt utan hjälp i en timme på ungerska! Jag säger många fel såklart och det är många ord jag inte kan men vi kan ändå hålla bra konversationer och jag känner mig så säker och trygg i min ungerska när jag pratar med henne för hon förstår mig och jag vet att hon är stolt över mig och inte typ dömer mig för att jag säger fel eller hur jag ska säga! Och hon rättar mig varken för mycket eller för lite, ibland när  folk rättar mig för mycket blir jag osäker och långsam när jag pratar men med henne flyter det på! Så vi hade det jättetrevligt och åt kvällsmat (köttfärspannkakor) och efterrätt (ugnsbakade äpplen), supermysigt! Efter det duschade jag och nu sitter jag här och bloggar. Det är rätt sent, så jag måste sova nu!

Vart vi än går skämmer vi ut oss själva med våra tusentals selfies... Men sånt är livet när man är utbytesstudent! 
 
Jag ska försöka skriva ett kort inlägg kanske imorgon eller över imorgon! Då kan jag berätta mer om det chefen för Nyiregyhaza sa, och även om andra saker här i Ungern jag inte hunnit berätta om. 
Tusen pussar och kramar, jag hoppas ni alla har det bra!

3 kommentarer

Bibi sonderyd

05 Nov 2014 10:57

Tack,lilla Ellie,för alla roliga kommentarer! Du är så jättegullig.Kul att du trivs så bra med dina nya kamrater!Som vanligt är dina foton mycket fina! Kram mormor!

mamma

05 Nov 2014 18:57

Du verkar ha blivit jätteduktig på ungerska! Tycker du att språket har "lossnat" nu? Lika kul som vanligt att läsa dina trevliga inlägg och se dina fina foton!

Pappa

06 Nov 2014 22:09

Gumman, det verkar som att du har riktigt kul. Har svårt att föreställa mig hur det kommer att kännas när vi två kan snacka på ungerska!

Kommentera

Publiceras ej