Hallåhallå! 
 
Jag vet att jag skrev ett inlägg så sent som igår men jag vill bli bättre på att uppdatera och eftersom jag ska till Budapest imorgon så kommer jag inte kunna blogga då och på torsdag kanske jag är trött eller något sånt, vem vet! 
 
Idag är det tisdag och jag gillar tisdagar väldigt mycket av några olika anledningar. Jag har inte idrott på tisdagar vilket innebär lite mindre stress i skolan, jag har engelska på tisdagar och det är mitt absoluta favoritämne här i Ungern, jag har inte vanlig franska på tisdagar utan i en liten grupp med typ 4 andra elever från franskagruppen så det är väldigt lugnt och mysigt och dessutom så har vi inte vår vanliga fransklärare utan en "riktig" fransyska som är här i Ungern och typ studerar. Den sista men verkligen inte minsta anledningen till varför att jag gillar tisdagar är eftersom jag har ungerska tillsammans med de andra utbytesstudenterna i två timmar efter skolan. Det är så mysigt att gå till lektionen tillsammans (den är cirka 20 minuter bort från min skola), sitta och babbla en massa och sen ha själva lektionen. Läraren är jättebra och snäll, vi gillar alla henne väldigt mycket. 
 
Så som ni förstår var det en trevlig dag i skolan idag! När vi hade ungersk grammatik läste jag min bok, sen var det engelska, sen franska, sen matte och då räknade jag i min svenska mattebok och till slut etik. Vanligtvis läser jag när vi har den här lektionen men idag hade två klasskompisar redovisningar och det blev några heta disskutioner i klassen! Jag förstod inte det mesta av vad som sades men det var ändå kul att kolla på haha. Efter skolan åt jag lunch med Ece, tyvärr var det ris och lever så jag åt bara riset och både Ece och jag var illamående av tanken på  att äta lever. Sen mötte vi upp Yasemin, Baibua och Cande, gick till ett bakeri i närheten och köpte ungersk version av sockerbullar hehe och gick sen till ungerskalektionen. Innan lektionen började satt vi och snackade ett tag och då började jag faktiskt gråta lite men ni behöver VERKLIGEN inte oroa er! Jag blev bara ledsen för jag snackade med de andra tjejerna om att jag känner mig som en börda när jag pratar med mina klasskompisar eftersom de måste anstränga sig väldigt mycket för att förstå engelska. Jag känner mig typ i vägen när jag pratar med klasskompisarna för då är det inte alla som förstår och det är svårt att förklara men jag känner mig helt enkelt som en börda! Men mina fina kompisar här vet ju hur jag känner eftersom de går igenom samma sak och de och läraren sa till mig att bara fortsätta prata på. Läraren gav mig tipset att försöka använda en väldigt, väldigt enkel engelska när jag pratar eftersom hon tror att de kanske blir nervösa och osäkra på sin engelska. Nu låter det ju som om jag skryter väldigt mycket men ungrarna är verkligen inte alls bra på engelska! Vissa är ju okej såklart men de flesta är inte det. Efter att ha pratat lite om mina känslor och kramat om Ece en stund så kändes det bättre och nu är jag inte ledsen längre!
 
När jag kom hem från skolan åt jag kvällsmat och sen kanelbullar till efterrätt. Min värdpappa hade nämligen bakat kanelbullar, så himla snällt och de var dessutom suuuupergoda! Sen tvättade jag håret, fixade en matsäck inför resan till Budapest imorgon, kollade lite teve och nu är jag här och skriver. Jag ska alltså till Budapest med min klass imorgon, vi ska gå på opera och sen gå runt i Budapest på egen hand och sen ta tåget hem vid 6. Jag ska stiga upp kl 03.30 imorgon så jag måste gå och lägga mig nu faktiskt haha... Tåget lämnar nämligen stationen kl 05.20 så det blir en lång men förhoppningsvis väldigt rolig dag imorgon! 
 
Tusen pussar och kramar från Ungern! Jag ska försöka komma ihåg att ta en massa bilder imorgon!

1 kommentarer

mamma

07 Oct 2014 22:29

Åh, vad kul att du redan har uppdaterat bloggen. Som du säkert anar är jag inne och kollar x antal gånger på dag....

Du ska absolut inte känna att du är en börda. Dels kommer du att lära dig mer ungerska efterhand, dels ger du ju faktiskt de andra möjlighet att förbättra sin engelska...

Kul att du har sådana fina kompisar - ha en fantastisk dag i Budapest!

Kommentera

Publiceras ej