Hejhej! Jag känner verkligen att jag borde uppdatera mer ofta, ska försöka göra det framöver för då kan jag även skriva om andra grejer än bara det jag gör om dagarna!
 
I måndags var jag i allafall i skolan som vanligt, sen stannade jag kvar i skolan med Ece och Yasemin och pratade och hade det jättetrevligt! Sen vid 4 eller 5 gick vi till skolan gympasal och kollade på när några i min parallellklass spelade volleyboll och sen skjutsade Zsaklin oss till Zumban med bilen. Zumban var jättekul och det var extra roligt för vi var så många utbytesstudenter som var där, jag, Ece, Yasemin, Baibua och Cande! Efter det antar jag att jag åkte hem och sen tog det lugnt och duschade och åt men jag kan inte riktigt komma ihåg faktiskt haha..
En klasskompis hämtade chokladmjölk åt mig på rasten, lycka! 
Smygbild i klassrummet haha
Ful selfie med Yasemin och Ece

I tisdags efter skolan hade jag min andra ungerskalektion, det var kul att få lära mig lite mer ungerska och att få träffa de andra tjejerna! Efter ungerskan kom Cande och hämtade oss och vi åkte alla till min stadsdel, Sóstó, till den liten sjö där det finns en pizzeria. Där väntade två utbytesstudenter från Rotary, en från Mexico och en från Brasilien. Vi åt massa god mat och snackade och sen var det dags att åka hem. Det var som vanligt jättekul att vara med de andra utbytesstudenterna och det var extra kul att få träffa tjejerna från Rotary! 
Hela gänget på pizzerian 


I onsdags fick jag skriva mitt första "prov" i Ungern! Det var på engelskan och det var inte riktigt ett prov utan en filmrescension men det kändes ändå lite spännande haha. Jag tror att det gick bra men om det inte skulle gå bra så spelar ju det ändå ingen roll eftersom det här året inte räknas! I onsdags i skolan skedde det faktiskt en mindre olycka, Zsaklin fick en hjärnskakning! Hon slog huvudet i en brandsläckare så hon fick stanna hemma resten av veckan. Hon mår bra dock, lite ont i huvudet bara. Efter skolan tog jag bussen hem själv, spännande spännande! Det var faktiskt första gången jag tog bussen ensam så det var rätt spännande och det kändes jätteskönt att få lite mer frihet. När jag kom hem hade Ági och Zsaklin gjort "svenska" köttbullar men det fattade jag inte förrän de förklarade det för mig haha men goda var de! När jag ätit min lunch åkte vi till köpcentret i stan där vi mötte de andra utbytesstudenterna och deras familjer. Där fick vi en rundvisning av köpcentrets tak av typ köpcentrets chef eller något liknande! Vi trodde att hon skulle berätta om byggnaderna runt omkring men hon pratade bara om köpcentret så det var inte jätteintressant, men fint var det! Efter rundvisningen fick vi lite fika och sen väntade vi på köpcentret till det var dags för Zumba vid 18.30! När jag kommit hem, duschat och ätit lite så skypade jag med familjen vilket var mysigt! 

Min fina stad ❤️
 
Efter skolan i torsdags åkte vi på några ärenden i stan och sen till min värdmormor, hon fyllde nämligen 68! Där åt vi massa mat och snackade och jag fick träffa en av mina värdkusiner för första gången. Han verkade trevlig men han kunde inte så mycket ungerska så det var svårt att prata med honom haha! Vi var där till kanske 8 och kom hem vid kvart i 9. Då duschade jag och gick och la mig. Jag  kände mig rätt nere hela dagen men på kvällen blev det lite bättre! Det var inget som hände, jag kände mig bara ensam, trött och lite sjuk men jag blev på bättre humör av att umgås med familjen. 
 
Igår, fredag vaknade jag upp på bra humör! Jag vakande typ upp med ett leende och det höll i sig hela dageb. Eftersom jag kände mig så glad så blev jag mycket mer social så jag snackade jättemycket med de i min franskagrupp och med mina klasskompisar vilket var jättetrevligt. Det är skönt, för i början så pratade jag typ bara med de som kan bra engelska eftersom jag inte kan ungerska och många i min klass inte riktigt kan engelska. Jag tror att de klasskompisar som inte kan så bra engelska först var lite rädda för att prata engelska med mig eftersom de inte ville göra misstag men nu börjar det släppa och jag försöker också prata lite på ungerska! Kanske hjälper det att jag pratar på min förfärliga ungerska, då känner kanske inte klasskompisarna sig så dåliga på engelska i jämförelse haha! En lite konstig sak hände i skolan igår faktiskt. När vi hade historia reste plötsligt alla på sig och började gå till gympasalen, vi skulle nämligen bli kollade efter löss. Först trodde jag att mina klasskompisar skämtade så jag började skratta men sen fattade jag att de menade allvar. Tydligen blir alla elever kollade två gånger om året! Jag tycker verkligen att det är jättekonstigt att 17-åringar blir kollade efter löss men jag antar att det behövs, annars så skulle de ju inte göra det. Hursomhelst så gick vi tillbaka till klassrummet igen utan att bli kollade efter löss men jag vet inte riktigt varför. Efter att jag ätit lunch i skolan med Ece så gick vi till parkeringen där Zsaklin och László väntade. De körde oss till manikyrsalongen där jag fick min gamla franska manikyr borttagen och fick ljusrosa naglar istället! Sen gick jag och Ece in till köpcentret på egen hand, jag är faktiskt stolt och förvånad över att vi hittade! På köpcentret kollade vi i några olika affärer och fikade, det var supermysigt. Ece berättade massa om sitt liv i Turkiet, jag om mitt liv i Sverige och vi båda om våra liv här i Ungern. Vid 6 var det dags för mig att dra hem så jag tog bussen hem! Det var jättemysigt faktiskt för det hade börjat bli mörkt, det regnade och jag lyssnade på musik i mina hörlurar. När jag kom hem åt jag mat med Zsaklin, Ági och Lacko. Soppa som huvudrätt och pannkakor till efterrätt, såå gott! Jag saknade dock att ha ha hallonsylt, glass och socker till pannkakorna som jag brukar i Sverige. I familjen Nagy har de antingen Nutella, aprikossylt eller körsbärssylt men det var också gott! Efter maten kollade jag på en massa TV-serier och roliga YouTube-videos tills det var dags att sova. En väldigt lyckad och rolig dag!
Fina Ece på ett café på köpcentret 
Jag älskar att åka buss när det regnar❤️

 Idag vaknade jag upp vid halv 11 och åt frukost med Zsaklin. Resten av familjen är på en festival och jobbar så vi är ensamma hemma. På fördmiddagen städade jag mitt rum, tvättade håret och lite sånt. Sen vid 2 snackade jag med Gyltene på skype, det var jätteskönt att få prata med henne! Sen åt jag och Zsaklin lunch, tog det lugnt en stund och cyklade sen iväg till ett köpcenter som heter Plaza för att gå på bio. Vi såg en film som heter 'The equalizer' den var jättebra verkligen! Den var dubbad till ungerska så jag förstod knappt något av vad som sades men jag förstod ändå allt som hände bara av att kolla på vad som hände! Jag rekommenderar verkligen filmen, den var superspännande och den är säkert extra bra om man förstår vad som sägs haha. Efter filmen cyklade vi hem och lagade kvällsmat som vi åt framför X-Factor på TV. Nu sitter jag i soffan och kollar på en dubbad version av Hungerspelen och Zsaklin slökollar också på filmen! 
En selfie när vi cyklade till bion haha...
 
Imorgon vet jag inte vad planerna är faktiskt, jag får ta dagen som den kommer! Men jag tror att jag ska fråga de andra utbytesstudenterna om de vill hitta på något, det hade varit kul! Nu ska jag sluta skriva och vara social istället men jag ska höra av mig snart igen. Jag ska verkligen försöka skriva snart, typ imorgon eller på måndag så jag kan berätta lite HUR det är här i Ungern, inte bara vad det är jag gör.  
 
Tusen kramar! Kommentera gärna så blir jag glad, även om jag väldigt sällan svarar!
 

3 kommentarer

mamma

27 Sep 2014 23:17

Hej stumpan!
Det är alltid lika spännande varje gång när jag ser att du har uppdaterat din blogg!
Vad bra att ni nu får röra er lite mer fritt på stan själva! Jag tycker att du är otroligt duktig som har börjat prata ungerska nu. Bry dig inte om att det blir fel, ju mer du pratar desto bättre blir det. Det viktiga är att våga & försöka!
Har det börjat bli mer höstväder? Jag såg att du hade en tjock halsduk på dig... Jättekul med alla fina bilder som du lägger upp. Är med dig i tankarna hela tiden, pusssssss.....

Svar: Hej mamma! Ja det är verkligen jätteskönt! Ja hösten har börjat komma, men det är ändå mellan 17 och 23 grader... Jag har blivit lite sjuk så det är därför jag är väldigt varmt klädd! Puss!
Ellie Molnár

Bibi sonderyd

28 Sep 2014 13:40

Hej Ellie,Så kul att läsa din blogg! Det gläder mig att du har så många kompisar!Jag tycker att du är duktig som redan börjar prata lite ungerska!Ha det riktigt bra många kramar!

Pappa

28 Sep 2014 21:42

Gumman, jag är glad för att du har fått mer rörelsefrihet. Det är bra även för familjen, som slipper köra så mycket fram och tillbaka. Kul att du vågar prata mer och mer ungerska - det är bara att fortsätta... örülök hogy ilyen ügyes lányom van! Puss Pappa

Kommentera

Publiceras ej